SUKSESSFORFATTER: Bernhard Schlink solgte millioner av boka «Høytleseren», som også ble filmatisert. Foto: GYLDENDAL
SUKSESSFORFATTER: Bernhard Schlink solgte millioner av boka «Høytleseren», som også ble filmatisert. Foto: GYLDENDALVis mer

Farlig godt om det onde

«Høytleseren»-forfatteren viser hvor suveren han er.

ANMELDELSE: «Hvis vi visste hvor mye forferdelig vi selv var i stand til å gjøre — hvorfor dømte vi da andre så arrogant for det forferdelige de gjorde?» spør en av karakterene i Schlinks roman.      

Den tyske juristen og forfatteren Bernhard Schlink slo gjennom med verdenssuksessen «Høytleseren»(1997), som handlet om tyskernes taushet etter Holocaust.

Godt hjulpet av Oprah Winfrey, solgte boka i noen millioner eksemplarer, og ble en av de sjeldne tilfellene der kvalitet også selger. 

Kiosklitterær hjemreise
«Hjemkomsten» har noe av samme tema. Det handler om å kunne forenes etter en krig, om soldater som vender hjem. I etterkrigstidens Tyskland så velkjent at «hjemkomstromaner» ble en egen kiosklitterær sjanger.  

Jeg-personen Peter Debauer vokser opp i en navnløs tysk by med sin mor. Hans far skal ha omkommet under krigen, og hver sommer sendes han på ferie til sine sveitsiske besteforeldre. De livnærer seg av å redigere en serie kiosklitteratur. Der kommer Peter over en hjemkomstroman lagt til hans egen hjemby.

Fortellingen  beskriver en soldat som vender hjem etter å ha sittet i russisk fangenskap. Han ringer på døra, og der står kona med en ny mann og to barn. De siste sidene mangler, og Peter blir besatt av å finne avslutningen.

Skarpsindig
Letingen bringer Peter til en kvinne som gjør at dette også blir en kjærlighetshistorie. Det bringer ham til en tysk soldat, en jøde på flukt, og til en betent fascist-forfatter. Det bringer ham også til hans egen far.

Jeg innrømmer gjerne at jeg er svak for denne type litteratur, spesielt i Sverre Dahls oversettelse. Relativt smale skarpsindige fortellinger, formulert med en blanding av den mellomeuropeisk ironi og skjøre erindringsbilder. Juristen Schlink tar også et høyst originalt dypdykk i rettshistorien, og diskuterer på sitt underfundige vis hvorvidt en nasjon har rett til å drepe.           

« «Hjemkomsten» »

Bernhard Schlink