PIANOGJEST:  Solveig Slettahjell har med seg Morten Qvenild på piano og effekter på sitt nye album, men overtar flygelet selv på Tom Waits/Kathleen Brennans «Take It With Me». FOTO: HENNING LILLEGÅRD/DAGBLADET
PIANOGJEST: Solveig Slettahjell har med seg Morten Qvenild på piano og effekter på sitt nye album, men overtar flygelet selv på Tom Waits/Kathleen Brennans «Take It With Me». FOTO: HENNING LILLEGÅRD/DAGBLADETVis mer

Favoritter som innfrir

Sterke musikmeldinger fra Solveig Slettahjell, Jon Eberson Group og Albatrosh på nye album.

ALBUM: Solveig Slettahjell og Hilde Marie Kjersem er ikke bare blant landets fineste jazzsangere, de har også et sultent hjerte for gode poplåter med tekster bortenfor ørefyllkategorien. I disse dager er begge plateaktuelle i hvert sitt poprepertoar.

Slettahjell stiller alene med tangentmann m.m. Morten Qvenild på «Antologie», Kjersem er sanger og musiker på Jon Eberson Groups «The Coarse Sand & The Names We Wrote» (utkommer fredag).  

SOLVEIG SLETTAHJELL: Perler i ny duoglans. Vis mer

MENS Slettahjell/Qvenild tar tak i personlige favorittlåter, fra «Wild Horses» (Stones) til «Take It With Me» (Tom Waits) med den noble hensikt å gjøre dem (langsomt) til sine, stiller Jon Eberson Group med originalmateriale (Ebersons melodier, Kjersems tekster) og solid stryk/blås/gitar/trommer-supplement til kjernebesetningen Eberson (gitar)/Sigurd Hole (bass)/Kjersem (vokal).

Hvem som påtar seg den vanskeligste oppgaven, duoen som nyspiller Radioheads «There There», Gnarls Barkleys «Crazy» og et knippe andre topplåter og dermed stiller seg laglig til for sammenlikningshogg, eller bandet som bringer helt ukjente sanger til torgs, skal jeg ikke mene noe om, men bare konstatere at begge byr på fremragende sanger- og musikerhåndverk. 

« «Yonkers» »

Albatrosh

6

Plateselskap

Rune Grammofon/Musikkoperatørene

NÅR det er sagt, skal det også sies at «Antologies», tross Slettahjells usentimentale, men inderlige sang og Qvenilds mangeklangede og følsomme tonefølge, framstår som noe uttrykksmessig udynamisk.

Visst kommer vi nær sangene slik Slettahjell og Qvenild tolker dem, men konseptlojaliteten er så sterk at det muligens vil være en fordel å behandle albumet som en julekalender og gjøre seg godt kjent med én låt pr dag. Da vil nyansene i denne duokunsten komme til sin rett, og faren for overmetning reduseres.  

JON EBERSON GROUP: Ebers & co går country — nesten. Vis mer

EBERSON-gruppas «The Coarse Sand ...» har heller ikke tekster som gir ved dørene, men albumet er mer variert enn «Antologies» der det sjangermessig beveger seg mellom country, blues og litt forsiktig jazz.

Kjersems lavmælte, tilbakeholdte sang gir spenning til de iørefallende melodiene, og siden Jon Eberson er en gitarist med mer enn ett uttrykk i hornet, blir dette en godbit også for gitarfrelste.

« «Yonkers» »

Albatrosh

6

Plateselskap

Rune Grammofon/Musikkoperatørene

Stryk/blås-arangementene vil sikkert avstedkomme den vante diskusjonen om hvorvidt de utvider eller forstyrrer opplevelsen av bandet, min stemme går i så måte til dem som sier «utvider». Saken kan prøves live på Nasjonal jazzscene Victoria fredag kveld når musikere fra KORK stiller på JEG?s turnéstartkonsert.  

FOR kort tid siden kom pianisten Eyolf Dale med det overbevisende soloalbumet «Hotel Interludes». Hakk i hæl følger nå «Yonkers» (utkommer fredag) med Albatrosh, JazzIntro-vinnerduoen fra 2009 der Dale og saksofonisten André Roligheten utgjør en høyeksplosiv blanding av avansert instrumentbeherskelse og ustoppelig improvisasjonslyst.  

ALBATROSH: Dale og Roligheten i forrykende samspill. Vis mer

Som tittelen antyder, er studioalbumet innspilt like nord for New York City. Åtte originalkomposisjoner spilles slik de er notert og fungerer dessuten som utgangs- og landingspunkt for improvisasjoner.

I all sin intrikate melodiske, rapsodisk-rytmiske og klanglige velde er musikken på «Yonkers» en formidabel oppvisning i sømløst samspill på begge sider av grensen mellom abstraksjon og streit melodikk/harmonikk.

« «Yonkers» »

Albatrosh

6

Plateselskap

Rune Grammofon/Musikkoperatørene

Om Håkon Kornstad/Håvard Wiik har satt standarden for saksofon/piano-duetter i norsk jazz, sier noe meg at Roligheten/Dale er i ferd med å puffe den et hakk videre med dette albumet som mildt sagt er oppsiktvekkende, både kompositorisk, improvisatorisk og instrumentalt.