Terningkast fem: «Kvinne, ukjent» er et underlig gripende mordmysterium fra kritikerfavorittene Luc og Jean-Pierre Dardenne.Vis merVis mer Vis mer Vis mer

Anmeldelse: «Kvinne, ukjent»

Fikk så dårlig kritikk i Cannes at regissørene klippet filmen på nytt. Resultatet er en underlig og gripende liten film

«Kvinne, ukjent» er utradisjonelle både som detektivfortelling og Dardenne-film.

FILM: Jenny Davin arbeider som fastlege i et fattig distrikt utenfor Liège. Hun har tilsynelatende ikke noe privatliv, og bor bokstavelig talt på kontoret. En kveld ringer det på døra en time etter at kontortiden er over, men Jenny, som er opptatt med å irettesette praktikanten Julien, lar være å åpne. Og når kvinnen som ringte på dagen etter blir funnet drept, bestemmer doktoren seg for å ta etterforskningen i egne hender.

« Kvinne, ukjent »

5
Doktor detektiv.

Kategori

Drama, kriminalfilm

Regi

Luc og Jean-Pierre Dardenne

Skuespillere

Adèle Haenel, Olivier Bonnaud, Jeremie Renier, Louka Minnella m.fl.

17. mars 2017

Aldersgrense

Orginaltittel

« La fille inconnue »

Gåtefull
«Kvinne, ukjent» fikk såpass laber mottakelse i Cannes i fjor at Luc og Jean-Pierre Dardenne bestemte seg for å ta filmen tilbake til klippebordet før den ble sendt ut til kinoene. En slik respons er uvant kost for de to kritikeryndlingene, og «Kvinne, ukjent» er da også en ukarakteristisk gåtefull og utforskende affære til Dardenne-film å være. Der de fleste av brødrenes filmer både har et umiddelbart lettfattelig tema og et tydelig budskap, overlates oppgaven med å nøste de røde trådene sammen denne gangen til publikum.

Det er nok av tematiske kroker å henge filmens fortelling på – som destruktive patriarkalske strukturer og rettighetsløse migranter i Europa – men først og fremst er «Kvinne, ukjent» et stillferdig, metodisk mordmysterium bygget opp rundt en imponerende subtil og presis rolletolkning fra hovedrolleinnehaver Adèle Haenel.

Gripende
Detektivlegen har dype røtter i kriminalfiksjonens historie, men den varianten vi møter i «Kvinne, ukjent» er ikke den tradisjonelle patologen eller vitenskapskvinnen. Det som gjør doktor Davin til en god lege og en interessant detektivfigur er nemlig hennes genuine omsorg for nærmiljøet, og hennes mål om å helbrede lokalsamfunnet snarere enn å straffe de skyldige.

«Kvinne, ukjent» er kanskje en parentes i Dardenne-brødrenes produksjon, men den er ikke desto mindre en underlig gripende liten film og en original innfallsvinkel til dagsaktuelle problemstillinger, som klokelig nok styrer langt unna moralisering og svar med to streker under.