Ansatte jobbet mye overtid under innspillingen av Jo Nesbøs "Snømannen". Men Filmforbundet mener bransjen generelt sliter med å overholde arbeidsmiljøloven, og ber Kulturdepartementet om å ordne opp. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
Ansatte jobbet mye overtid under innspillingen av Jo Nesbøs "Snømannen". Men Filmforbundet mener bransjen generelt sliter med å overholde arbeidsmiljøloven, og ber Kulturdepartementet om å ordne opp. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpixVis mer

Overtid i filmbransjen

Filmforbundet: Film- og TV-bransjen sliter med overtidskultur

Omfattende bruk av overtid er langt fra enestående for "Snømannen", sier Norsk Filmforbund, som plasserer ansvaret hos Kulturdepartementet.

Enkelte som jobbet på innspillingen av spillefilmen "Snømannen", hadde opp mot 190 overtidstimer i en måned, avdekket NRK denne uken.

Overtid og andre brudd på arbeidsmiljøloven er ikke et enkeltstående problem for insentivordningen, men en utfordring for film- og TV-produksjon generelt, påpeker forbundsleder Sverre Pedersen i Norsk filmforbund. Han har flere konkrete forslag til Kulturdepartementet om å stramme inn regelverket.

– "Snømannen" ble et av flere eksempler på manglende respekt for arbeidsmiljølovens bestemmelser og tariffavtalen for bransjen, sier han.

– Nødvendig med signal til bransjen

Forbundet sendte i fjor en høringsuttalelse til Kulturdepartementet i forbindelse med arbeidet om en ny forskrift for filmbransjen.

– Vi fikk ikke gjennomslag for å få dette inn i forskriften. Her ligger etter vår mening roten til denne problemstillingen, sier Pedersen.

– Når staten og Norsk filminstitutt ikke vil ta helse-, miljø- og sikkerhetsproblematikk i sine forskrifter, gir de heller ikke bransjen det signalet som etter vår mening er nødvendig for å rydde opp, sier han.

Kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) mener kritikken er sendt til feil adresse. Via sin kommunikasjonsavdeling viser hun til at det er Arbeidstilsynet som skal se til at arbeidsmiljøloven følges, og at det følgelig er et ansvar som sorterer under Arbeids- og sosialdepartementet.

Helleland ønsker for øvrig ikke å kommentere saken fordi departementet kun gir midler til en ordning som administreres av Norsk filminstitutt.

Ba Arbeidstilsynet om hjelp

Det er ikke bare overtid som er problemet i filmbransjen, påpeker forbundslederen. Han lister opp flere lovpålagte forhold som brytes, som krav om arbeidsavtale og manglende betaling for overtid.

Pedersen sier det er svært stor frustrasjon over at ingen tar forbundets bekymring alvorlig. Verken Produsentforeningen, Norsk filminstitutt, Arbeidstilsynet eller Kulturdepartementet har lyttet, mener han.

– Vi har flere eksempler på at vi har gått til Arbeidstilsynet og bedt dem dra på tilsyn, hvor de svarer oss at de ikke har kapasitet til å gjøre noe med dette, sier Pedersen.

Noen produksjoner og produksjonsselskaper er holder god orden, presiserer Filmforbundet, mens andre kalles ekstremt uryddige. Pedersen viser til en lang liste over verstinger i produksjon av spillefilmer, TV-serier og TV-produksjon for øvrig.

Ønsker eget tilsyn

Forbundet henviser til flere rapporter og undersøkelser de siste årene som viser at audiovisuell bransje ikke makter å ivareta vernearbeidet godt nok.

En viktig del av årsaken er at det er få faste ansatte, og størstedelen av bransjen drives på tidsavgrensede kontrakter. Det skaper et "press mot bunnen", mener han.

Pedersen mener løsningen ligger i at arbeidstakere i kunstnerisk og audiovisuell bransje omfattes av et særlig vern gjennom en forskrift i arbeidsmiljøloven. Et eget tilsyn bør opprettes for å holde bransjen i ørene, mener han. Alternativt kan det opprettes et regionalt verneombud som skal ligge under Arbeidstilsynet.

Ingen produksjoner bør kunne få offentlig støtte eller privat forsikring uten at de oppfyller arbeidsmiljølovens krav, mener forbundslederen.

Kulturministeren ønsker ikke å kommentere forslagene fra forbundet.

(NTB)