Forfører Bergen

BERGEN (Dagbladet): Mia Gundersen (38) har fått sindige bergensere til å gå mann av huse. Mer enn 80 prosent av billettene til «Cabaret» er solgt - før premieren i morgen kveld. Publikum gir blanke i at de ikke vet hva de får se. De vet at de får Mia.

- «Cabaret» er sexy. Rått og heftig, med grovt språk, sterke virkemidler og politisk snert, mener Mia Gundersen.

- Publikum får stykket midt i fleisen. På en prøveforestilling denne uka satt det bare eldre mennesker i salen. Det var nesten pinlig, flirer stjernen, som danser og synger seg gjennom flere vovede scener i hofteholder, nettingstrømper og svart bh.

Billettkontoret på Den Nationale Scene har ikke opplevd maken til rush siden Herborg Kråkevik spilte i «My Fair Lady». Helge Jordal som den dekadente konferansieren i «Cabaret», selger også, men Mia Gundersen er den store stjernen.

- Nervepirrende?

- Nei, det er moro, insisterer Mia Gundersen, opplagt og blid selv etter timevis med terping og prøver. - Det var mye verre å være trekkplaster for noen år siden. Nå har jeg rutine og større trygghet - selv om nervene er der like før premieren.

Strutter

«Cabaret» er en av de store musikalklassikerne, med svart humor og sanseløst svir på et dystert bakteppe av nazisme og jødeforfølgelser. Handlingen er lagt til Berlin på 30-tallet. Mia Gundersen var ikke i tvil da teatersjef og regissør Bentein Baardson ba henne ta rollen som kabaretsangerinnen Sally Bowles.

- Jeg tror jeg passer til rollen, sier hun.

- Sally Bowles er en morsom type, men hun er en drømmer. Hun har ikke kontakt med sin egen virkelighet og tar ikke seg selv på alvor. Hun har en hang til misbruk, av stoff, alkohol og menn. De bruker henne, hun bruker dem. Det tragiske er at hun ikke tør gå inn i kjærligheten. Hvis folk forventer å få se en revy - med all respekt for revy - tror jeg de blir forundret. Det ligger så mye mer her. Stykket er fremdeles aktuelt. Godt teater må formidle noe.

- Var du aldri usikker på å gjøre nok en rolle som deilig og sexy?

- Nei. Jeg skjønner ikke hva som er galt med det. Jeg har brukt så mye tid på å prøve å skjule min kvinnelighet. Nå er jeg gammel nok til å si «show them til they drop»! Jeg har lyst til å være fornøyd med meg selv. I dag strutter jeg mer enn jeg noen gang har gjort.

- Bentein Baardson har fått kritikk for å hyre inn et a-lag av stjerneskuespillere som får kremrollene. Var det vanskelig å feie inn på huset som kjendis?

Karrierebevisst

- Jeg er blitt godt mottatt. Vi er en stor gjeng og alle må levere. Jeg kan skjønne dem som reagerer på at kjendiser utenfra får de store rollene. Men i de siste årene har jeg også identifisert meg med frilanserne. Jeg står på en måte med beina i begge leirer. Et teaterhus trenger nye impulser. Og fast ansatte kan ikke bare gå i årevis og vente på å se hvilke roller de blir tildelt når listene henges opp. Det virker bare sløvende. De må gjøre noe selv. Jeg har jobbet beinhardt for min karriere, gjennom år med prøving og feiling.

Mia Gundersen er på papiret fremdeles fast ansatt ved Rogaland Teater.

- Permisjonen går ut ved årsskiftet, så nå er vel den tida over. Men jeg skal ta meg en prat med den nye teatersjefen, Ingjerd Egeberg.

- Du har brukt media bevisst i din karriere. Føler du at du av og til har gitt for mye av deg selv?

- Nei, jeg kunne aldri gitt så mye hvis det ikke var naturlig. Jeg har vært meg selv hele tida. Og jeg har jo også fått hørt mange ganger at jeg er teit. Men hvis du tar deg selv for høytidelig, klarer du ikke å by på deg selv. Folk får ta meg som jeg er.