PRISVINNER: Bjørn Sortland vant årets Aschehougpris i høst. Det er ikke hverdagskost for barnebokforfattere. Foto: Anders Grønneberg
PRISVINNER: Bjørn Sortland vant årets Aschehougpris i høst. Det er ikke hverdagskost for barnebokforfattere. Foto: Anders GrønnebergVis mer

Fortell meg hvem du skriver for, og jeg skal si deg hvor god du er

Er ikke barnebøker ordentlig kunst?

- Kvifor skriv du barnebøker, du som er så flink til å skrive?

Sitatet er tittelen på en forelesning som barnebokforfatter Bjørn Sortland holdt på Litteraturhuset på lørdag. Det skal være et spørsmål han har fått jevnlig siden han debuterte for snart 20 år siden.

Barnebokforfattere blir raskt inneforstått med at de driver med lavstatus-kunst. Det er et stadig tilbakevendende tema, som vi nesten ikke kommer utenom når vi intervjuer dem.

- Jeg blir ofte spurt: «Har du ikke tenkt på å bli en ordentlig forfatter, eller å lage ordentlig kunst?» sa australske Shaun Tan, da jeg intervjuet ham på Lillehammer i vår.

Det til tross for at den «ikke ordentlige» kunsten har skaffet ham flere høythengende internasjonale priser de siste årene, deriblant en Oscar.

Bjørn Sortland er også en garvet prisvinner. Den siste, Aschehougprisen, fikk han for halvannen uke siden, og den kom på et svært beleilig tidspunkt for utdelerne. Noen dager tidligere hadde forlagsredaktørene Nina Méd og Ragnfrid Trohaug, i et innlegg i Dagbladet, spurt hvorfor de store, forlagsstøttede prisene så sjelden går til barnebokforfattere. Et lignende utspill kom Norske Barne- og ungdomsbokforfattere med i vår, da de spurte hvorfor barnebøker aldri blir nominert til Nordisk Råds Litteraturpris.

Noe ordentlig svar kom aldri, så vi får gjette. Er det fordi barnebøker blir så lite omtalt? Fordi de selger dårlig? Fordi de er korte og lettleste?

Nei, ikke noe av dette handler om kunstnerisk kvalitet. Og det er heller ikke noe i veien med kvaliteten på bøkene som kommer ut - du finner flere gode eksempler blant dagens bokanmeldelser.

Men for å sikre at barnebokforfatterne fortsetter å lage god kunst, og ikke følger «rådene» om å bytte sjanger, må de få anerkjennelse for det holder på med. Ikke i form av flere barnebokpriser, men ved å bli vurdert til de store prisene på lik linje med voksenbokforfatterne.

Fordi kunsten er like ordentlig uansett hvilken aldersgruppe den er myntet på.