FUNGERER: mye tyder på at vi endelig har fått et effektivt verktøy mot frafall, skriver Karl-Eirik Kval. Foto: Chinnapong / Shutterstock / NTB scanpix
FUNGERER: mye tyder på at vi endelig har fått et effektivt verktøy mot frafall, skriver Karl-Eirik Kval. Foto: Chinnapong / Shutterstock / NTB scanpixVis mer

Fraværsgrensa:

Fraværsgrensa er noe av det beste som har skjedd norsk skole på mange år

De som gikk ut av videregående skole i år, har kommet og gått akkurat som det har passet dem i to år.

Meninger

Spaltist

Karl-Eirik Kval

er lektor, lærebokforfatter og lærer i videregående skole. Han har hovedfag i statsvitenskap, og har blant annet forsket på innvandreres valgdeltakelse ved Institutt for samfunnsforskning.

Siste publiserte innlegg

Til tross for at det er for tidlig å felle en endelig dom, tyder mye på at vi endelig har fått et effektivt verktøy mot frafall som kan virke. «Fraværsgrense» er navnet.

Endringen i andelen av elever uten vurderingsgrunnlag i ett eller flere fag varierer stort mellom fylkene etter at fraværsregelen kom. Forskjellen mellom skolene er også høyst sannsynlig stor. Hvorfor disse store forskjellene?

Noe av det som slår meg etter å ha lest kommentarer på sosiale medier, er hvor forskjellig lærere oppfatter effekten av fraværsgrensa. De aller fleste lærere er svært positive og forteller om bedre oppmøte og en enklere og bedre undervisningssituasjon.

Men så har vi dem som klager over snørrete og hostende elever som burde holdt seg hjemme. Om elever som allerede i oktober faller ut. Om stress og elendighet forårsaket av fraværsgrensa. Hvordan kan lærere oppfatte en felles regel på en så ulik måte? Kan det tenkes at disse lærerne er for tafatte og har noe å hente hos dem som får det til?

For det første er det viktig å varsle før elevene når ti prosent fravær. Det vanlige er å varsle ved fem prosent fravær. For det andre må vi lærere være proaktive, vi må ha samtaler med elevene i god tid før de når ti prosent. I denne samtalen er det viktig å motivere eleven, fortelle i klartekst hva konsekvensene kan bli om fraværet blir for stort.

Fraværsgrensa er noe av det beste som har skjedd norsk skole på mange år. Utallige forsøk har vært gjort for å få fraværet ned, uten at man har oppnådd noe i nærheten av det vi nå ser. Om dette også får konsekvenser for frafallet, vet vi foreløpig ikke.

Men det vi i alle fall vet, er at fraværsgrensa – i motsetning til det mange spådde – ikke har ført til at frafallet har blitt større. Bare det i seg selv er en seier.

Uansett er det for tidlig å felle en endelig dom over fraværsgrensa. De som gikk ut av videregående skole i år, har kommet og gått akkurat som det har passet dem i to år. At de skulle snu sine uvaner på flekken, hadde vært for mye å håpe på.

Fraværsgrensa kan være det effektive verktøyet mot frafall vi i mange år forgjeves har lett etter. La fraværsgrensa i alle fall virke et par år før vi feller noen endelig dom.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook