FRUSTRERT: Skuespiller Camilla Belsvik ønsker ikke å si fra seg tariffavtalene. Det koster henne roller, hevder hun. Foto: Erika Hebbert
FRUSTRERT: Skuespiller Camilla Belsvik ønsker ikke å si fra seg tariffavtalene. Det koster henne roller, hevder hun. Foto: Erika HebbertVis mer

Full splid om norske tv-penger. Camilla kan ikke få rolle hos Espen Eckbo og co. fordi hun er fagorganisert

Skuespiller Camilla Belsvik prøvefilmet for en ny Lene Kongsvik-serie, men ønsker ikke å godta kravene fra Espen Eckbo-selskapet Seefood.

(Dagbladet): Skuespiller Camilla Belsvik forteller at hun for noen uker siden var på prøvefilming for en rolle i en ny tv-serie, signert komiker og skuespiller Lene Kongsvik. Serien produseres av Seefood, produksjonsselskapet til bransjetoppene Espen Eckbo, Kristian Ødegård og Aleksander Herresthal.

EIER I SEEFOOD: Humorprofil Espen Eckbo. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

Etter prøvefilmingen spurte castingagenten om hun er fagorganisert i Skuespillerforbundet, hevder Belsvik.

- Hensikten med spørsmålet er å finne ut av om jeg er bundet av avtaler om tredjepartsrettigheter. Min audition blir ikke sendt inn til Seefood dersom jeg ikke sier fra meg rettighetene, sier Belsvik til Dagbladet.

- Ble ikke vurdert

Tredjepartsrettigheter er avtaler som skal sikre skuespillere inntekter når kabel-distributører som Get og Canal Digital selger tv-abonnenter til kundene. Disse avtalene om kompensasjon forvaltes av Skuespillerforbundet og rettighetsorganisasjonen Norwaco.

Belsvik er derimot fagorganisert og høyt oppe i Skuespillerforbundet, og sier at hun ikke ville gå på akkord med kravene fra egen fagforening.

- Jeg har ikke noe valg, og vil forholde meg til tariffavtalen, men det er frustrerende. Slike jobber er mat på bordet, og det er vanskelig å se hvorfor ikke Seefood kan organisere seg. Vi skuespillere må stå samlet for å komme noen vei med kravene våre, sier Belsvik.

- Må klareres

Produsent og partner i Seefood, Aleksander Herresthal, sier at de opprinnelig ønsker å bruke fagorganiserte skuespillere på lik linje med dem som ikke er medlem av Skuespillerforbundet.

- Det forutsetter i begge tilfeller at de kan inngå en avtale som klarerer rettighetene som gjør at vi og tv-kanalene kan vise serien på lineær-tv. Seefood har selv forsøkt å gå i dialog med både Skuespillerforbundet og Norwaco for å bli enige om en avtale, men blir avvist. I vår kontrakt med kanalen har vi plikt til å klarere de rettigheter som skal til for å sende serien på tv, sier Herresthal.

Han hevder på sin side at Belsvik fortsatt er til vurding, og at rollen ikke er besatt, men som Dagbladet omtaler ovenfor må fagorganiserte Belsvik imidlertid bryte med egen tariffavtale for å bli med på produksjonen, noe hun ikke ønsker.

- TV 2 krever at vi som produksjonsselskap har klarert tredjepartsrettigheter slik at produksjonen kan sendes på tv. Hvis skuespilleren ikke kan gi oss rettighetene til å vise serien på tv, kan vi heller ikke inngå en avtale med dem, sier Herresthal.

Kjemper om rettigheter

Norske tv-serier konsumeres i stadig flere kanaler og på stadig flere flater. I likhet med musikere som slåss for økte inntekter fra strømmetjenester som Spotify, kjemper nå norske skuespillere om en bit av pengestrømmen som flyter mellom kommersielle kringkastere som MTG (TV3), Discovery Networks (TVNorge) og TV 2, og kanaldistrubitører som Get, Canal Digital og Telenor.

- Tidligere har bransjen klart å stå samlet, men nå er den mer fragmentert. Det er hver kvinne og mann for seg selv. Vi har med store multinasjonale selskaper å gjøre. I Danmark og Sverige har de systemer på plass som sikrer inntekter, men i Norge har vi ingenting, sier generalsekretær i Skuespillerforbundet, Anders Bredmose til Dagbladet.

Samler seg

Skuespillerforbundet, via rettighetsorganisasjonen Norwaco, sitter nå i forhandlinger med de kommersielle kringkasterkreftene i tv-bransjen, forteller Bredmose, men han ønsker ikke å gå i detalj på hvilke.

Mandag sendte forbundet ut en krass pressemelding hvor de ber norske, fagforeningsorganiserte skuespillere om å «stå i mot presset» under kontraktsforhandlinger med produsenter og tv-kanaler.

Fagforeningen påbyr også medlemmene om «samlet opptreden», et svært kraftig signal å sende i en pågående forhandlingssituasjon. Det betyr at medlemmene av Skuespillerforbundet ikke kan vike fra tariffavtalene når de inngår kontrakter med produsenter.

- Abonnerer du på Get, betaler du mange tusen kroner i året for TV 2s kanaler. Vi vet ingenting om økonomien mellom kanal og distributør, og den kaka vil vi ha en liten bit av, det er snakk om mindre enn én prosent. Samlet sett blir det imidlertid til vesentlige inntekter for norske skuespillere, sier Bredmose.

Vil ha en bit av kaka

Grunnen er at skuespillere i større grad går glipp av inntektene som skapes etter at en produksjon er ferdig innspilt. De får lønn for å være på settet, men seinere, når serien selges til tv-kanaler og distributører stopper inntektene. Tidligere tikket det inn penger fra salg av eksempelvis DVD-er.

FORHANDLER: Generalsekretær i Skuespillerforbundet, Anders Bredmose vil sikre rettighetene til norske skuespillere. Foto: Gisle Bjørneby Vis mer

- Det er nesten slutt på slike royalties fordi konsumet av tv endrer seg, og inntektsstrømmene flytter seg. Markedet er hardt, og det er lett for skuespillere å velge vekk slike rettigheter når man må prioritere husleie og mat. De presses til å akseptere vilkår som står i strid med tariffavtalene, sier Bredmose.

- Hva er drømmesituasjonen?

- At vi får en avtale på plass som baseres på at vi får en andel av kaka abonnentene betaler til distributørene. Alle parter vil at det som produseres skal spres og ses av flest mulig, men vi vil ha rimelig betaling for den utnyttelse som faktisk skjer, sier Bredmose.