FILMSTUDIO BEKLAGER: «Twentieth Century Fox» brukte falske nyheter for å promotere en ny film. Nå innrømmer studioet at de har gjort en stor feil. På bildet: Skuespiller Mia Goth fra en scene i filmen.  Foto: Twentieth Century Fox.
FILMSTUDIO BEKLAGER: «Twentieth Century Fox» brukte falske nyheter for å promotere en ny film. Nå innrømmer studioet at de har gjort en stor feil. På bildet: Skuespiller Mia Goth fra en scene i filmen.  Foto: Twentieth Century Fox.Vis mer

«A cure for wellness»

Gigantstudio legger seg langflat etter å ha diktet opp nyheter: - Vi har gjort noe galt

Innrømmer å ha opptrådt «upassende på alle måter».

(Dagbladet): Det amerikanske filmstudioet «Twentieth Century Fox» har blitt tatt for å spre rundt seg nettsider med falske historier for å promotere sin nye thrillerfilm «A cure for wellness».

Filmen er regissert av Gore Verbinski, og har premiere på kino i dag. Den handler kort fortalt om en falsk kur som skal gjøre folk sykere, og en ung leder blir sendt avgårde til de sveitsiske alper for å hente selskapets administrerende direktør fra et mystisk rehabiliteringssenter.

Undergravende midler

Men i tillegg til vanlig filmpromotering - som plakater, nettanonser og reklame på transportmidler, har filmstudioet tydd til mer undergravende midler for å presse filmen ut til folket.

De har blant annet knyttet kjente navn og hendelser opp mot den nye filmen, og laget falske nettsider med fiktive historier. Nettsidene har adresser som houstonleader.com og sacramentodispatch.com.

Nettstedene skal også ha inneholdt andre nyhetsartikler, falske værmeldinger og en fagartikkel om en oppdiktet sykdom. Det skriver The Hollywood Reporter.

Fiktive historier

Det har med andre ord vært flere fiktive historier som har dukket opp på ulike nettsider. En av de oppdikta historiene går blant annet ut på at Donald Trump skal ha møtt Vladimir Putin på et velværesenter i de sveitsiske i alper i forkant av det amerikanske valget.

Mens en annen historie forteller om popartisten Lady Gaga på Superbowl, hvor «Fox» hevder at artisten har sagt at musikken hennes er en slagt «kur» mot «islamofobi». Det skriver Wired.

Ber om unnskyldning

Den digitale kampanjen har høstet kraftig kritikk, og nå beklager filmstudioet for situasjonen.

- Vi har gjort noe galt, og dette var upassende på alle måter. Vi er spesielt bekymret med tanke på tilliten vår, som vi hver dag jobber med for å nå ut til våre forbrukere, sier studioet i en pressemelding. Det skriver The Hollywood Reporter.

«Twentieth Century Fox» forteller at de alltid gjør det beste de kan for å synliggjøre filmene sine, og at de stadig prøver å presse grensene for tradisjonell markedsføring. Likevel innrømmer de at kampanjen gikk galt i dette tilfellet.

- Denne digitale kampanjen var upassende på alle måter. Vi har nå gjort nødvendige endringer for å unngå at denne typen feil vil skje i framtida. Vi beklager, fortsetter de i pressemeldingen.

Nå har de falske sidene omsider begynt å dirigere leserne automatisk inn på filmens offisielle hjemmeside.