God «Grace» på Voss

Gode melodier + original besetning = god «Grace».

VOSS (Dagbladet): På sitt beste skriver Ketil Bjørnstad ubeskjemmet vakre melodier med mer enn en flik av tidløshet i seg, og denne kvaliteten kom godt med da han urframførte bestillingsverket «Grace» på Vossa Jazz i går kveld.

400 år gamle John Donne-tekster om de mest tidløse av alle temaer- livet, døden, kjærligheten - krever sin mann og sitt band, men jammen om ikke Anneli Drecker (sang), Eivind Aarset (gitar), Jan Bang (sampling), Bendik Hofseth (saksofon og sang), Arild Andersen (bass), Trilok Gurtu (tablas, perkusjon) og pianist Bjørnstad ga poeten tonefølge så det holdt, selv om det så stygt ut de første minuttene. Da virket det hele småpent, famlende og nervøst, som om den kollektive kommunikasjonen var ute til altfor sein lunsj.

Men så tok Andersen og Gurtu tak og kjørte en mitraljøsebass/perk-duett som ble spontant besvart fra salen. Anneli Drecker begynte å synge med en sikkerhet som om hun hadde skrevet både tekstene og melodiene selv, Bjørnstad tok til å vise pianomuskler og Aarset og Bang gjorde stadig mer av seg i et lydbilde som ble rikere minutt for minutt.

Og da Hofseth dro et herlig skalaskakt saksofonkor på tvers av den melodiske vakkerheten, var igrunnen det meste på plass, og resten av ferden kunne foregå på første klasse med Drecker som suveren melodibærer, bortsett fra når Hofseth overtok sangen med røst eller horn.

Jo, det ble en annerledes og fin konsert, en slags elektronisk, popjazzrocka visekonsert godt lydprodusert av Sven Persson, og med et lydbilde så fullt av rariteter og detaljer at et gjenhør på CD kunne vært interessant, også av den grunn.