Hemmeligheten

Svært fysisk studie i begjær.

Hun selger leksikon, han er en amerikaner i Paris. Sammen gjør de alt annet enn å utvide sin boklige horisont.

Marie (Anne Coesens), en godt gift kvinne og mor med ikke spesielt definerte ekteskapelige frustrasjoner, utvikler et hemningsløst begjær i møtet med Bill (Tony Todd). Og ettersom han så å si er mann for sine edlere deler, får damen kjørt seg horisontalt, langs tapeten og hvor det ellers måtte passe.

Som en studie i begjærets kraft og makt er Virginie Wagons film grei nok - uten at den sier noe egentlig tankevekkende eller tar spesielt hensyn til personenes utvikling. Todds figur er en stereotypi av en svart hingst, mens Coesens må agere etter et nokså vanlig mønster.

Vi kan kanskje ikke se bort fra at all fysikken er et velberegnet virkemiddel for å trekke oppmerksomheten bort fra svakhetene.

Og fikk hun nå solgt ham et leksikon?