INFRASTRUKTUR: - Post i butikk er greit, men det betyr ikke at post er butikk. Det er en del av infrastrukturen, en grunnleggende tjeneste som ikke kan skaltes og valtes med på en hvilken som helst måte, skriver artikkelforfatteren. Foto: Stian Lysberg Solum / Scanpix
INFRASTRUKTUR: - Post i butikk er greit, men det betyr ikke at post er butikk. Det er en del av infrastrukturen, en grunnleggende tjeneste som ikke kan skaltes og valtes med på en hvilken som helst måte, skriver artikkelforfatteren. Foto: Stian Lysberg Solum / ScanpixVis mer

Herjingen med posttjenestene våre er både farse og tragedie

Hvilke interesser dette skal tjene er ikke godt å vite, men kundene er i hvert fall ikke kommet bedre ut.

Meninger

Nylig ble det kjent at selskapet Norpost er konkurs. Jeg leser at det er denne virksomheten som har levert aviser for det nokså skandaliserte selskapet Kvikkas, og som i perioder har vært ute av stand til å få avisene fram til abonnentene. Det var en selvfølge for 50 år siden at slikt var i orden. Posten skulle fram. I dag er visst det å stille for store krav.

Inntil for noen uker siden trodde jeg faktisk at Norpost på en eller annen måte var knyttet til postverket, du vet det tradisjonelle, som hadde et posthorn som logo og som de fleste av oss med god grunn stolte på. Navnet tydet jo på det. Jeg er forresten usikker på om det heter postverket lenger også, i hvert fall kalles deler av denne virksomheten nå for Bring. Men jeg kan ta feil, for det er bare spesielt interesserte som orker å følge med på alle forgreiningene i dette forvirrende markedet.

Den viktigste konsekvensen av at Kvikkas, med Norpost som støtte, tok over lørdagsombæringen av aviser, var som nevnt at tusenvis av abonnenter regelmessig opplevde svikt i avisleveringen. Men denne lovpriste konkurransen medfører også andre praktiske utfordringer, som man kan le eller gråte av, alt etter stemningsleie.

Jeg har for eksempel det siste halve året hentet postsendinger på tre forskjellige steder. Hvilke selskaper som leverer hvor har jeg for lengst gitt opp å skjønne. Sjekker man ikke hentelappen eller tekstmeldingen nøye, kan man rett som det er ende på feil Post i butikk, eller hvor det nå er.

Noen typer sendinger – særlig jobbrelaterte – har jeg opplevd at frankeres slik at de skal leveres personlig på mottakeradressen. Da er de antakelig ekstra dyre. Slik levering ser imidlertid bare ut til å kunne skje innenfor normalarbeidstiden. Jeg er derfor nesten aldri hjemme når denne personlige servicen skal ytes. En gang havnet sendingen etterpå på et kontor fire-fem kilometer hjemmefra fordi jeg ikke var hjemme rundt lunsjtider. Jeg måtte hente den selv. Så mye for dør til dør-levering.

Og nå til hvordan jeg oppdaget at Norpost var noe helt annet: For noen uker siden skulle jeg hente en sending på en butikk jeg aldri har forbundet med Post i butikk. Jeg kjørte nedover - den var hinsides gåavstand når man måtte bringe en pakke hjem igjen - men så ikke Post i butikk-skiltet. En ansatt i butikken kunne bekrefte mistanken: det var mange år siden de sluttet med det. Merkelig at det var her jeg fikk melding om å hente pakken da, kommenterte jeg. Den ansatte kunne bare trekke på skuldrene.

Men så: Jeg leste meldingen for ham, og da gikk det opp et lys, først for ham, men etter hvert også for meg: Jo, Norpost - det utleveres her! Det sto ingenting om Norpost i meldingen jeg hadde fått, eller kanskje det sto likevel. Uansett; hvor mange vet at dette er (eller var) noe helt annet enn postverket (eller Bring, eller hva det nå heter nå for tiden)?

Slik sendes kundene hit og dit i et komplett irrasjonelt og høyst forvirrende system, alt i den frie konkurransens navn. Servicen, både i det i det tradisjonelle postverket og i tilsvarende virksomheter, er ikke i nærheten av hva den var da vi var et fattigere samfunn.

Post er ikke butikk selv om den er i butikk. Det er en del av infrastrukturen, en grunnleggende tjeneste som ikke kan skaltes og valtes med på en hvilken som helst måte. Når alle slags kvikkaser og kjekkaser ikke får jobben gjort, bør vi som samfunn sørge for å relansere det hederskronte mottoet: Posten skal fram.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook