Høyt spill og mye moro

Mørketida nærmer seg, og det er tid for brettspill. Dagbladet har testet de morsomste selskapsspillene.

ASKER/STAVANGER (Dagbladet): Stemningen er stor når Dagbladet overværer testen av det nye spillet Cranium hos Brettspillguidens testpanel. Nivået er høyt på de åtte spillene som ble vurdert.

- Dette er morsomme spill som fungerer som gode isbrytere i sosiale sammenhenger. De fenger i nesten alle aldersgrupper og lar fantasien og kreativiteten flyte fritt, sier Remo Rehder.

Spennende

Han er initiativtaker til brettspillguiden.no. Den idealistiske og uavhengige nettsida har gjort det til sin misjon å lose nordmenn gjennom spilljungelen.

Og vi er inne i en spennende spillhøst. Den amerikanske suksessen Cranium utgis i norsk utgave og suksessen Kokkelimonke feirer ti år med jubileumsutgave. Ta sjansen, La ordene danse og Pusle og vinn er også nye utgivelser.

Ikke mindre enn ti personer har spilt seg gjennom de åtte spillene Dagbladet har valgt å teste. Spillene kommer i kategorien «selskapsspill», som legger vekt på sosiale egenskaper og kreativitet i stedet for faktakunnskap eller strategisk talent.

Mest mulig latter

Brettspillguiden har fått klare instrukser: Spillene skal premieres for å være inkluderende, allsidige og skape mest mulig latter og moro rundt bordet.

En av våre testvinnere er nyskapningen Cranium. Spillet har gått som en farsott i USA, spesielt etter at filmstjernen Julia Roberts skrøt av det på Oprah Winfrey Show. «Vi klarer ikke å stoppe å spille,» fortalte hun. Spillet ble designet av to tidligere programutviklere i Microsoft, som hoppet av karusellen og bestemte seg for å lage et brettspill i stedet.

Slik vurderer panelet åtte av høstens spill:

Cranium

Konsept: Hvert lag får en brikke som man får flytte videre hver gang man løser en oppgave innen fire hovedkategorier. Det fins i alt 14 typer oppgaver, blant annet må man mime, tegne, nynne og modellere for å få medspillerne til å gjette riktig svar.

Vurdering: Suksessen til dette spillet i utlandet er fullt fortjent. Kanskje ikke så originalt som det gir seg ut for, men veldig allsidig. Et enkelt spill, men med tidvis vriene oppgaver, modellere abstrakte ord, for eksempel. Cranium gir garantert mange lattervekkende opplevelser.

Et lite minus: For få oppgavekort.

Kokkelimonke 2003

Konsept: Spillerne får presentert relativt ukjente begreper, personer, filmer, hendelser og liknende. Alle skriver ned «sin» forklaring. En av spillerne leser både det riktige svaret og spillernes versjoner. Det gis poeng for å gjette riktig, men også for å narre andre til å gjette på din egen fantasifulle forklaring.

Vurdering: Det kreves en viss kreativ skriveevne i dette spillet. For dem med litt fri assosiasjonsevne er spillet fantastisk, og med mange kort har det lang levetid. Spillet får fram ukjente talenter.

Et stort pluss: Med på kjøpet får du den klassiske 1995-utgaven av spillet.

A- Å

Konsept: Hver spiller/lag har et brett med bokstaver fra A til Å. Spillet går ut på å finne flest mulig ord med ulik forbokstav i ulike kategorier. Eksempel: I kategorien «fisk» scorer man H med «hyse», T med «torsk» osv.

Vurdering: Intensitet og mye interaksjon gjør dette til et av testens beste. Det er engasjerende, går raskt og timeren som følger med, skaper høyt trykk. Eneste problem er at det er tungt å holde konsentrasjonen oppe i mange spill.

New Amigos

Konsept: Spillet går ut på å oversette setninger til og fra et fremmed språk. De finnes utgaver for hvert fremmedspråk. Du kan velge tre vanskelighetsgrader, slik at folk med ulike språkferdigheter kan spille sammen. Det fungerer selv om du ikke kan språket.

Vurdering: Mer et læringsprosjekt enn et tradisjonelt spill, men like gøy for det. Glimrende for folk som vil friske opp et språk eller lære noe av et nytt. Dessverre ikke fullt så interessant når spillerne kan språket godt. Blant våre testdeltakere som bare fikk prøvd den norsk-engelske utgaven, ble nivået i spillet for lavt.

Ta sjansen

Konsept: To og to spiller på lag, og løser opptil sju små oppgaver om gangen. Det kan dreie seg om å lage kroppsskulpturer, finne fellesnevnere på ei gruppe ord eller å lage ord. For hver oppgave som løses, får laget flytte sin brikke ett hakk fram på brettet.

Vurdering: Som Cranium har Ta sjansen blandet kategorier fra forskjellige spill inn i ett. To av kategoriene er litt i enkleste laget, men det er likevel morsomt og engasjerende. God variasjon i oppgaver burde gi spillet bra levetid. Oppgavemengden er ikke overveldende.

Alias

Konsept: Lagkameratene skal forklare et ord for hverandre, men uten å bruke noen deler av ordet. Poeng for hvert ord den andre klarer å gjette før sanden i timeglasset renner ut.

Vurdering: Spillet er bra, men viste seg å ikke falle i smak for alle testdeltakerne. Humoren ligger i de mange fantastiske forklaringene en bruker for å forklare ord, så en viss løssluppenhet er viktig. Flere av ordene er for enkle. Typisk: «nei» kan forklares som «det motsatte av ja». Men, det er tidvis morsomt. Mange kort gir spillet lang levetid.

La ordene danse

Konsept: Som i Alias får man også her poeng for å forklare og gjette ord. Men det spesielle her er at to og to tilfeldige deltakere skal samarbeide ved å si annethvert ord i en setning. Både de to og den som gjetter riktig, får poeng.

Vurdering: Enkle regler og interessant konsept (litt teatersport), men det blir for lite engasjerende over tid. Selv om det er artig å fullføre hverandres setninger, blir det ofte litt vel kaotisk, og litt mindre engasjerende enn for eksempel A- Å. Dessuten blir spillet litt ensidig.

Pusle og vinn

Konsept: Spillerne skal sette sammen mangekantede brikker med ulike figurer på, slik at de danner et bilde av det de andre skal gjette.

Vurdering: Et bra spill for dem som liker å pusle med geometriske figurer, men det gikk ikke så godt hjem hos våre testdeltakere. De fleste hadde vært borti Pictionary og liknende varianter, og trivdes ikke med å bli tvunget til å bruke ferdige figurer til å lage bilder. Det er heller ingen god kvalitet på spillets kort. Mer avansert enn de andre spillene i testene, men ikke nødvendigvis like morsomt. Pusle og vinn har likevel kvaliteter.

SOSIALT: Brettspillguidens tekstpanel hadde det gøy med spillet Cranium. Fra venstre: Tore Njå, Hege Njå, Lars Erik Christensen, Remo Rehder, Yngvar Wettergreen og Kathrine Rehder