PLAYBOY: Den kommende Amazon-serien bygger på over 17 000 timer med film, samt 2 600 personlige notater fra Hugh Hefners personlige arkiver. Video: Amazon. Vis mer Vis mer

Hugh Hefner kjempet for kvinners rett til selvbestemt abort, og sin rett til å trykke bilder av dem nakne

Han gjorde «Playboy-bunnies» til et begrep, og får nå sin egen dokuserie. Her er traileren.

(Dagbladet): Det var den gangen menn var skremmende sjarmerende, og en mann ved navn Hugh Hefner lanserte det som skulle bli det ikoniske magasinet Playboy.

Historien om Playboy begynner i etterkrigstidens Amerika. Hugh Hefners lansering av Playboy i 1953 ble starten på et imperium. Hefner selv ble en skyteskive for de konservative. I tillegg til å gjøre «Playboy-bunnies» til et begrep, ble han også en talsperson for borgerrettigheter, skriver Deadline.

En mengde store stjerner ble å finne på forsiden av magasinet. Marilyn Monroe ble avbildet på coveret i 1953, etterfulgt av blant annet Joan Baez, Joan Collins, Kim Basinger, Bo Derek, Farrah Fawcett, Barbra Streisand og Dolly Parton - bare for å nevne noen.

Er du blant nostalgikerne som lengter etter enklere tider og amerikansk pornografi i trykket utgave? Nå er traileren til dokuserien «American Playboy: The Hugh Hefner Story», sluppet. Amazon har jobbet med intet mindre enn 17 000 timer med filmopptak og 2600 minnebøker, som har vært Hugh Hefners eget bidrag til prosjektet. Dokuserien skal være 90-åringens historie fortalt med hans egne ord.

- En utrolig reise

Serien, som har premiere på Amazon i april, vil dekke hele historien fra lanseringen av Playboy i 1953, og gå gjennom de neste seks tiårene av Hefners karriere, skriver Vulture.

Serien blir en blanding av dokumentar og fiksjon. Matt Whelan vil spille rollen som Hugh Hefner i gründerens unge år.

- Jeg er glad for at denne dokumentarserien vil vise det som er blitt en utrolig reise og hvilken stemme Playboy har hatt. Jeg håper serien vil inspirere andre til å følge sine drømmer, uttalte Hefner i en pressemelding i forbindelse med lansering av serien i fjor.

Hugh Hefner er blitt et ikon og kjent over hele verden for Playboy, men de fleste er kanskje ikke klar over hvordan han har påvirket amerikansk historie.

KANINØRER: Playboy-gründer Hugh Hefner sammen med en av sine Playboy-bunnies. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Dokuserien vil blant annet ta for seg Hefners innsats for sosial rettferdighet, og da spesielt hans deltagelse i kampen for å legalisere ekteskap mellom samme kjønn, og kvinners rett til selvbestemt abort.

Kledde på kvinnene

Den sagnomsuste herregården, der Playboy-sjefen vartet opp Hollywoods elite i flere tiår, ble solgt i fjor sommer til milliardærarvingen og finansmannen Daren Metropoulos, som ble Playboy-palassets nabo i 2009. Hefner skal likevel fortsette å bo der resten av sitt liv.

AVBILDET: Joan Collins er bare en av en drøss av store stjerner som har vært avbildet på forsiden til det legendariske magasinet. Foto: NTB Scanpix  Vis mer

I 2015 besluttet Playboy å kutte ut bilder av nakne kvinner.

En av grunnene til at nakenbildene forsvant, var muligheten til å spre innholdet i bladet via sosiale medier, ifølge New York Times. Mange sosiale nettsteder har som kjent strenge regler mot nakenhet.

I 2016 uttalte Hefners sønn Cooper (25) hva han mente om den drastiske endringen. Han syns nemlig at magasinet hadde gjort en stor feil.

- Når du har et selskap og grunnleggeren er ansvarlig for å kickstarte den seksuelle revolusjonen, og du så plukker vekk det aspektet av selskapets DNA ved å fjerne nakenheten, får det mange mennesker - inkludert meg - til å si: «Hva i helvete er det selskapet gjør?», sa han til Business Insider.

Tilbake til nakenhet

I februar i år ble det kjent at de nakne kvinnene kommer tilbake i bladet, etter at Cooper Hefner ble sjef for bladets kreative utvikling.

Den nyeste utgaven av Playboy har modellen Elizabeth Elam på forsiden, sammen med påstanden om at «nakenhet er normalt». Dét er langt på vei argumentasjonen til Cooper Hefner også: I 2017, hevder Hefner, er ikke nakne menn og kvinner noen stor greie.

- Nakenhet var aldri problemet, fordi nakenhet ikke er noe problem. I dag tar vi tilbake vår identitet og finner ut på ny hvem vi er, la han seinere til.

VAREMERKE: Kaninører, dusk på rumpa og høye hæler ble Hugh Hefner og Playboys merkevare. Foto: Scanpix Vis mer