POLITISK: Dagens «Fagprat» av Flu Hartberg kan sies å være politisk. Men er det unntaket som bekrefter regelen om at norske tegneserier er for lite opptatt av det som skjer i samfunnet, slik Tor Ærlig påstår? Tegning: FLU HARTBERG
POLITISK: Dagens «Fagprat» av Flu Hartberg kan sies å være politisk. Men er det unntaket som bekrefter regelen om at norske tegneserier er for lite opptatt av det som skjer i samfunnet, slik Tor Ærlig påstår? Tegning: FLU HARTBERGVis mer

- Hva om vår tids Bjørneboe dukket opp i form av en tegneserieskaper?

Er norske tegneserier for lite samfunnskritiske?

- Alle dere «alternative» serietegnere - kan dere leve med at den eneste som tør å hevde sin ærlige mening om verden i dag i tegneserieform faktisk er Lise Myhre i «Nemi»?

Dette spør den norske tegneserieskaperen Tor Erling Naas - bedre kjent som Tor Ærlig - i et intervju i katalogen til utstillingen «Serieglobus - Tegneseriens skråblikk på verdens konflikter», som åpner i Sandnes på torsdag.

Tor Ærlig, som har laget bestillingsverket «Det er ikke krig i Norge», etterlyser i utgangspunktet at flere norske serieskapere skal utforske dokumentarsjangeren, som internasjonale storheter som Joe Sacco, Art Spiegelman, Guy Delisle og Marjane Satrapi er kjent for.

Videre hevder han at «tiden er inne for den politiske brannfakkelen i tegneserieform»:

- Hva om vår tids Bjørneboe dukket opp i form av en tegneserieskaper? I så fall må noen av alle de unge talentfulle tørre å hive av seg både ironien, kvasintellektualiteten og «ingenting er særlig viktig»-innstillingen, og tørre å uttrykke vilje til å forandre samfunnet - ved hjelp av tegneseriekunst.

POLITISK: Med «Nemi» gikk Lise Myhre sin egen vei - og lykkes med det. Kan flere gjøre det samme? Tegning: LISE MYHRE Vis mer

Til Dagbladet sier Tor Ærlig at hans egen sti ikke er helt ren, den heller:

- Blant de mer alternative har det vært mye indre selvranssaking, noe jeg selv har vært med på. Dette er vel så mye et spark i min egen rumpe.

- Plombert serieverden Serieskaper Flu Hartberg, som blant annet står bak «Fagprat»-stripen i Dagbladet, kjenner seg ikke helt igjen i det Ærlig sier:

- Jøss. Jeg kjenner igjen tonen i Ærligs innlegg, det er litt sånn «brannfakkelutspill», ja. Det er flott med freske innspill, men jeg syns vel ærlig talt at verken Nemi eller Ærlig selv sier så mye om verden i dag. Jeg har da skrevet masse samfunnsrelaterte serier, også i Fagprat-stripene mine, sier Hartberg - som likevel ser at Ærlig kan ha et poeng:

- Men jeg er for så vidt enig i at det virker som om mange ikke forholder seg til samfunnet i vitsene sine, og mest beveger seg i en litt plombert tegneserieverden med gamle vitser som drivkraft. Men så har vi jo Nielsen, da ... som er tusen ganger råere enn Bjørneboe!

Savner det ikke-parodierende - Det er sant, Christopher Nielsen er tøff, han. Flu Hartberg har også vist at han kan kan se litt utover. Men det blir litt som med Petter Nordthug, det må være litt bredde bak også. Jeg tenker at man må tørre å være litt naiv og politisk og si hva man mener, uten å samtidig være ironisk og parodierende, sier Ærlig, og fortsetter:

- Det er ålreit om andre kommer ut og sparker litt de også. Jeg driver mye rundt og holder kurs for unge folk, og der er det mye engasjement. Tegneserien er medium som kan vise hvordan ting er, også for de som ikke gidder å lese bøker.

- Påtatt redsel Tegneserieanmelder og -kommentator Morten Harper er kurator for utstillingen, og har også intervjuet Ærlig til katalogen.

ETTERLYSER POLTISKE TEGNESERIER: Serieskaper Tor Ærlig mener at «tiden er inne for den politiske brannfakkelen i tegneserieform» blant norske tegneserier. Tegning: TOR ÆRLIG Vis mer

- Er ditt inntrykk av norske serieskapere at de ikke er opptatt av det store bildet?
 
- Ja, jeg mener Tor Ærlig peker på noe viktig. Svært mange norske tegneserier lever i sin egen verden. Det kan skyldes at vi lever godt og beskyttet her i Norge. Men jeg har en følelse av at det også skyldes en påtatt redsel for alvor og sterke meninger på vegne av seg selv som kunstner og tegneseriene som uttrykk.

- Er dette først og fremst et problem med serieskaperne, eller de som kjøper seriene de lager?

- En tegneserie trenger ikke være smal selv om den er meningssterk. Snarere tvertimot, vil jeg si. En Bjørneboe i tegneserieform, som Tor Ærlig spissformulerer det, er nettopp noe som kunne ført nye lesere til norske tegneserier.

Flere prosjekter Selv jobber Ærlig nå med en rekke prosjekter, blant dem er nettopp ting som han selv etterlyser at andre skal gjøre.

- Jeg har laget en tegneserie om skolenedleggelse til utstillingen, som også skal gå i en utvidet utgave i amerikanske Angst. Snart skal jeg også til Finland, der jeg sammen med Karstein Volle skal ta tempen på det finsk-svenske samfunnet. Et annet prosjekt handler om straff i skolen, som man jo kan gjøre ting med.

- Det handler egentlig om å tørre å gjøre noe helt spesielt, og det er her Lise Myhre og «Nemi» kommer inn i bildet. Selv om hun kanskje ikke har slått an helt blant alle i seriemiljøet, favner hun bredt - og det til tross for at hun gjorde sin egen greie. Det var jo i utgangspunktet en smal greie, sier Ærlig.

CUBA: Reinhard Kleist er en av de politiske serieskaperne som stilles ut på utstillingen «Serieglobus - Tegneseriens skråblikk på verdens konflikter», som åpner på KinoKino i Sandnes i morgen. Tegning: REINHARD KLEIST Vis mer