Hverdagsterroren

Enkelt og effektivt fortalt om Talibans absurde kvinnesyn.

FILM: Mytologien er full av historier om modige jenter i strenge mannssamfunn som forkler seg som gutter, redder andre fra undergang og blir hyllet som helter. «Osama» handler om ei slik jente, men denne historien har dessverre ingen lykkelig slutt.

Autentisk

Siddiq Barmaks film er den første som er laget i Afghanistan etter Taliban-regimets fall. Temaet er prestestyrets rigorøse behandling av kvinner. «Osama» er verken dokumentarisk eller basert på én konkret hendelse.

Når filmen likevel har et så sterkt preg av autentisitet, kan det skyldes bruken av amatørskuespillere som er hentet rett fra gata, eller fra flyktningleirer og barnehjem.

Tre kvinner

Marina Golbahari gjør en imponerende innsats som den 12-årige jenta som klipper av seg sin lange flette, kler seg i gutteklær og tar navnet Osama. Moren (Zubaida Sahar) er krigsenke og sykehuslege, men blir fratatt muligheten til å jobbe under Taliban. Husholdningen, som nå er helt uten forsørger, teller tre kvinner. Det er den pragmatiske bestemoren som lanserer ideen om «kjønnsskiftet».

Osama får jobb hos en bekjent som er kjøpmann, men blir innhentet av Taliban-politiet til obligatorisk militæropplæring. Osama blir avslørt fordi hun ikke er like tøff til å klatre i trær som de andre gutta. Hun risikerer å bli steinet til døde.

Utskudd

En av de gamle mullaene «redder» Osama fra dødsstraffen, men hun får en annen skjebne som er blitt utallige afghanske barn og ungjenter til del.

Men filmen blir aldri det melodramaet den kunne ha blitt, og det skyldes at Siddiq Barmak har evnet å peke utover historien om en enkeltskjebne. Han har tvert imot skapt akkurat passe distanse til at filmen fungerer som politisk kritikk av fundamentalistisk religionsutøvelse generelt. Det er ikke en kultur han vil til livs, det er kulturens utskudd.

Historien om Osama er så enkel og så rettfram fortalt, at Taliban-regimets kvinnepolitikk framstår som ikke bare blodig urettferdig og diskriminerende, men som totalt surrealistisk og forhistorisk.