SKJØR KUNST: COAL av Marit Justine Haugen består av askestøv fra asylmottaket som brant på Lier i 2010. Støvet er strødd over gjenstander funnet på branntomta. Foto: Sivan Brezniak
SKJØR KUNST: COAL av Marit Justine Haugen består av askestøv fra asylmottaket som brant på Lier i 2010. Støvet er strødd over gjenstander funnet på branntomta. Foto: Sivan BrezniakVis mer

Hvis noen blåser på dette kunstverket, blir det borte

Består av fint askestøv og vant pris på Høstutstillingen.

(Dagbladet): Lørdag åpner Statens kunstutstilling, bedre kjent som Høstutstillingen og gjennom 126 år den viktigste arenaen både for framvisning og krangling om ny samtidskunst i Norge.

Blant de 82 utstilte verkene er Marit Justine Haugens «COAL» - et kunstverk så skjørt og forgjengelig at det ikke skal mer til enn at en av de tusenvis som kommer til å besøke Kunstnernes Hus de neste tre månedene så mye som blåser på det, så blir det ødelagt.

«COAL» består nemlig av fint kullstøv som er silt over gjenstander som er lagt på gulvet og deretter fjernet, slik at bare omrisset gjenstår. Støvet er ikke fiksert på noen måte.

- Både kullstøvet, de forkullede trebitene og gjenstandene - personline eiendeler som sykkeldeler, hjultrinser, tannhjul og radiatorer - stammer fra asylmottaket som brant på Lier i 2010. Det er hentet med UDIs tillatelse, forklarer kunstneren til Dagbladet.

Mottok pris - Jo, det er klart jeg er redd for at noen skal ødelegge det. Det er jo meningen at det skal ligge her i tre måneder. Men skulle noen ta på det eller det skulle skje noe annet, tenker jeg at det greit, sier Haugen.

I dag mottok hun den såkalte Fineart-prisen på 25 000 kroner for verket.

«Ornamentikken i verket, som egentlig er avtrykk av gjenstander, ga referanser til orentalske tepper og bønnetepper», skriver juryen i sin begrunnelse.

«Asken og kullet verket består av kan blåses av på et blunk og redusere verket til bøss, akkurat som et menneskes skjebne i et nytt land kan tilintetgjøres ved feil behandling», heter det videre.

Debutanter «Det er subtilt, sårbart, humant og vakkert, med et godt håndtverk og originalt materiale. Og det har en lang forhistorie, men kort levetid som fysisk kunst», skriver juryen, som også slår fast at det dreier seg om et politisk verk.

- Jeg er enig i at det kan oppfattes som et politisk kunstverk, sier kunstneren, som også er arkitekt og gjerne jobber i krysningspunktet mellom billedkunst og arkitektur, tidligere har stilt ut tilsvarende kunstverk andre steder i Norge - og i New York.

- Hva betyr det for deg å få delta på Høstutstillingen?

- Jeg synes det er veldig fint å vise fram dette i Oslo - byen jeg er født i. Det er et verk jeg er glad i, sier Haugen.

Totalt 2258 kunstverk kjempet i år om æren av å bli stilt ut på Høstutstillingen, og blant de 82 kunstnerne som slapp gjennom nåløyet, er 46 debutanter.

Ifølge kuratorene kan det spores en dreining mot ordning, struktur og balanse, og en håndtverksmessig møysommelighet i årets bidrag.

KUNSTNER: Marit Justine Haugen er kunstner og arkitekt og blant bidragsyterne til Høstutstillingen, som åpner lørdag på Kunstnernes Hus i Oslo. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET Vis mer