SKRIVER BARNEBØKER: Fra venstre Tom Egeland, Jørn Lier Horst og Chris Tvedt skriver alle barnebøker ved siden av krimforfatterskapet. Foto: Arne V. Hoem
SKRIVER BARNEBØKER: Fra venstre Tom Egeland, Jørn Lier Horst og Chris Tvedt skriver alle barnebøker ved siden av krimforfatterskapet. Foto: Arne V. HoemVis mer

Hvorfor skriver så mange krimforfattere barnebøker på si?

Mørk krim og barnelitteratur har blitt en stadig vanligere kombinasjon.

(Dagbladet): Nordisk krim og «nordic noir» har de seineste åra fascinert lesere verden over.

Men i tillegg til grøssende underholdning har nordiske krimforfattere som blant andre Jo Nesbø, Jørn Lier Horst, Tom Egeland, Tom Kristensen, samt svenske Camilla Läckberg og islandske Yrsa Sigurðardóttir noe annet til felles.

De skriver barnebøker.

Egner seg godt - Krimsjangeren er godt egnet til å skape leselyst, gåten er ikke bare intellektuelt utfordrende, men den driver leseren framover, sier Jørn Lier Horst.

Horst er kritikerrost og prisbelønt for sin voksenkrimserie om politimannen William Wisting. I tillegg skriver den tidligere politimannen to serier for barn og unge, og har de siste åra blitt en av de aller mest populære forfatterne for yngre lesere. Hele fem av de sju mest solgte barnebøkene i Norge i 2015, var skrevet av Horst.

- Da jeg var 10 -15 år hadde jeg Hardyguttene som et springbrett inn i litteraturen. Jeg ønsker å gjenskape den lesegleden som jeg opplevde da jeg var ung, sier han til Dagbladet.

Unni Lindell, som startet som barnebokforfatter før hun begynte å skrive for voksne, mener at krim og barnebøker er en naturlig kombinasjon.

- Krim er eventyr for voksne, sier Lindell.

Blir rekruttert Krimforfatterne blir ofte rekruttert av forlagene til å skrive barnebøker. Steffen Sørum, som selv er både barneforfatter og forlagsredaktør, oppfordret i sin tid krimforfatter Tom Kristensen til å skrive barnebøker. Han mener krimforfattere er flinke til å engasjere unge lesere.  

- Vi vet på forhånd at de kan bygge opp et godt plott og kan lage page-turnerlitteratur. Høyt spenningsnivå fungerer godt for dem som ikke er så vant til å lese, sier Sørum.

Men ikke alle er positivet til at stadig flere krimforfattere skriver barnelitteratur.

I en anmeldelse av «Demonenes sang», ungdomsboka til krimforfatter Chris Tvedt, skriver Guri Fjeldberg at hun mistenker at flere krimforfattere skriver for unge av økonomiske årsaker, for å få flere bøker inn på innkjøpsordningen og for å rekruttere lesere til voksenbøkene sine. «Felles for bøkene er høy spenning, enkle karakterer og løsninger mer lettvinne enn forfatterne ville sluppet unna med i bøker for voksne», skriver hun.

Fjeldberg mener at spesielt flere mannlige krimforfattere skriver bøker som virker utdaterte.

- Jeg mistenker at de har lest få barnebøker etter at de ble voksne. De bruker grep som minner mer om min fars guttebøker, enn dagens barnelitteratur. Det er kanskje urettferdig å skjære alle over en kam. De er gammeldagse på hver sine måter. Rettferdigheten seirer så selvfølgelig og heltene er så klassiske, sier hun til Dagbladet.

- Gutter er gutter, jenter får sjelden ta avgjørende grep og homofili er knappest oppfunnet.

Ikke enige Jørn Lier Horst, Tom Egeland og Chris Tvedt blir alle trukket fram som eksempler i anmeldelsen. Tvedt som kritikken rammet hardest, er helt uenig.

- Jeg jobbet veldig, veldig hardt med den boka, og la inn mye mer tid i språket enn ved andre bøker, sier han.

- Kritikere må få lov til å ikke like boka, men jeg synes ikke det er enklere karakterer i boka mi, og det er litt nedlatende at hun mener det er en guttebok. Jeg kan ikke med min beste vilje se at det er feil at jeg er inspirert av leseropplevelser fra min ungdom, sier Tvedt.

Jørn Lier Horst mener fra kritikken fra Guri Fjeldberg er skivebom.

- Jeg har klare identifikasjonsfigurer rettet mot begge kjønn, og er bevisst på å unngå stereotypiene, sier Horst. 

- Jeg går løs på å skrive bøker på samme måte som for voksne, med dedikasjon og det største alvor, sier han.

KRITISK: Barnelitteraturkritiker Guri Fjeldberg ble kåret til Årets kritiker av Norsk kritikerlag i fjor. Hun er kritisk til at flere krimforfattere skriver barnebøker. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Vis mer

Tom Egeland stiller seg også uforstående til kritikken.

- Jeg er ikke enig i at barnebøkene skrevet av krimforfattere har lettvinte løsninger. Jeg har også fått høre at det skyldes økonomiske motiver, men jeg tjener ti ganger mer på å skrive en voksenroman enn en ungdomsroman, sier han.

- Dette er den samme moralismen som førte til at enkelte tidligere så Hardyguttene og Frøken Detektiv som mindreverdig bøker. Men jeg tenker mer at hvis Hardyguttene eller mine ungdomsromaner klarer å lokke unge til å lese bøker, er det aldeles utmerket.

- Ungene elsker det Unni Lindell mener innvendingen mot at krimforfattere skriver barnebøker er tullete. 

- Ungene elsker de bøkene, det blir moralistisk og en nedvurdering av leserne å si noe slikt.

Hun synes også det er bra at gutta får egne rollemodeller i litteraturen.

- Det er fint at det skrives noen guttebøker, «gutta boys» trenger det. Gutter leser generelt mindre enn jenter, sånn sett er det veldig fint at det er noe som treffer dem. Det finnes større problemer enn å lese.

Forfatterne trekker alle fram at motivene for å skrive barnebøker er å gi leserlyst, samt ny kunnskap og forståelse.

- Det er viktig å lære unge mennesker at det ikke er kjedelig å sette seg ned med ei bok og lese, sier Egeland.

- Det er som å åpne en verden av nye muligheter. Barna får ny forståelse, bedre ordforråd, samtidig som lesningen er en virkelighetsflukt, sier Lier Horst.

Han mener det ikke er et paradoks at krimforfattere veksler mellom å skrive barnebøker og skremmende litteratur voksne.

- Mye av det som skrives for barn er dystre ting som foregår i en fjern framtid. Det handler ofte om monstre, vampyrer og alle slags tenkelige demoner. Men jeg skriver om det som kunne ha skjedd, og det kan være mer skummelt og spennende enn et monster under senga, sier Jørn Lier Horst.

Tom Egeland er enig.

- Krimforfattere som andre tilpasser seg leserne vi skriver for. På den annen side er ikke Harry Potter fri for grusomheter. Jeg synes eksempelvis mange folkeeventyr, der de koker og spiser barn, er verre enn noen ungdomsroman jeg har lest av en krimforfatter.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram