I morgen må 100 millioner amerikanere ta på seg 3D-briller

For å se en reklame.

(Dagbladet.no): Det er ventet at omkring hundre millioner amerikanere vil benke seg foran TV-skjermene i morgen, for å følge årets Superbowl-finale. Begivenheten er nærmest å regne som USAs egentlige nasjonaldag, som Asbjørn Slettemark skriver i Dagbladet i dag.

Og TV-produsentene satser på at svært mange av de hundre millionene vil ha skaffet seg et par nye 3-D briller for anledningen.

Reklame i 3-D
Årets første pausereklame blir nemlig historisk. For første gang i Superbowl-historien vises en reklame i 3-D. Det dreier seg om en trailer for DreamWorks kommende 3-D animasjonsfilm «Monsters vs. Aliens», skriver blant andre Time Online.

Reklamestuntet er et samarbeid mellom DreamWorks og Pepsi, som også sender en reklamefilm for drikken SoBe i 3-D, i samme reklamepause.

- Vi har jobbet lengre med dette enn noen andre i Superbowls historie - fire og et halvt år, sier Jeffrey Katzenberg fra Dreamworks til Time Online.

Han snakker selvfølgelig ikke om reklamen i seg selv, men om hele filmen. Men lengden på reklamefilmen er også uvanlig. Den varer i hele 90 sekunder, og det er første gang siden midten av 90-tallet at en Superbowl-reklame varer lenger enn 60-sekunder.

Som å drikke tre øl
3-D brillene TV-seerne trenger for å se herligheten, fåes gratis i dagligvarebutikker over hele USA. Men seerne trenger likevel ikke å fortvile om de ikke har rukket å anskaffe brillene før sendingen.

- Hvis du ikke har 3-D briller og har drukket tre øl, vil det se ut som alt annet du kikker på, sier Katzenberg.

Han har vært en markant 3-D forkjemper i mange år, og i høst holdt han det som ble kalt tidenes første videokonferanse i 3-D, for å fortelle bransjen om framtida til fenomenet. Han har spådd at innen fem til sju år, vil alle filmer bli produsert i 3-D. Både Disney og hans eget DreamWorks har alt bestemt seg for å slippe alle sine kommende filmer i en egen 3-D versjon.

«Monsters vs. Aliens» blir den første, og 3-D versjonen vil vises i opp mot 1500 amerikanske kinosaler som har skaffet det rette utstyret, ifølge Time Online.

Det er grunn til å tro at mange kinoseere fortsatt er nokså skeptiske til fenomenet. Men mandag får DreamWorks drahjelp fra et annet TV-program, nemlig komiserien Chuck. Hele mandagens episode på NBC blir sendt i 3-D.

- Men se på dette som en oppvarming til kino-opplevelsen, som ærlig talt holder hundre ganger høyere kvalitet enn det du får se på TV, sier Katzenberg.

«Monsters vs. Aliens» har norgespremiere 3. april.