JOBBET MED NETTET FOR OBAMA: Kate Albright-Hanna og Daniel Lie McSwain var blant de mange som jobbet med nettet som virkemiddel i Obamas presidentkampanje. Fokuset på nettet er ikke like sterkt etter at han kom til makten, innrømmer de to. Foto: TROND HEGGELUND
JOBBET MED NETTET FOR OBAMA: Kate Albright-Hanna og Daniel Lie McSwain var blant de mange som jobbet med nettet som virkemiddel i Obamas presidentkampanje. Fokuset på nettet er ikke like sterkt etter at han kom til makten, innrømmer de to. Foto: TROND HEGGELUNDVis mer

- Ingen nettfolk ved Obamas bord i Det hvite hus

Hva skjedde med «nettpresidenten»?

(Dagbladet.no): Barack Obamas valgkamp var det definitve gjennombruddet for bruk av internett og sosiale medier i politikken.

Men det står ikke like bra til med nye medier-tenkningen i maktsenteret Washington, eller i Obamas ferske administrasjon i Det hvite hus, røper to av dem som jobbet med nettet i Obamas armé av kampanjearbeidere.

En tidendel av bemanningen
Da Obama lanserte den nye versjonen av hjemmesiden til Det hvite hus, skrev Dagbladet.no at han ønsker å bli nettpresidenten. Kate Albright-Hanna og Daniel Lie McSwain var blant de som jobbet med nettet som virkemiddel for å få ham dit. Skal vi tro dem, er det et stykke igjen:

- Det er ikke like lett for nye medier-folket i administrasjonen som det var i Obamas kampanje. Nye medier-avdelingen er nå en del av kommunikasjons-avdelingen, og har ikke lenger en egen plass ved bordet. Bemanningen på dette området er bare en tiendel av hva den var under kampanjen, sier de to til DB.no.

Albright-Hanna og McSwain er i Oslo for å snakke på Webforum 2009, en konferanse for profesjonelle webkommunikatører. Under sitt foredrag tidligere i dag viste de eksempler på hvordan Obama-kampanjen brukte nettvideo og epost til å skape engasjement, verve støttespillere og i det hele tatt bygge en samtale rundt valgkampen og Obamas politikk.

Samlet inn 500 millioner dollar
Ifølge McSwain samlet kampanjen inn 500 millioner dollar, en betydelig del av de innsamlede kampanjemidlene, via nettet. En stor andel av dette var småbeløp fra mer enn tre millioner individuelle givere.

- Vårt mest effektive virkemiddel var epost med video. Vi hadde en datadrevet beslutningprosess der vi hele tiden målte resultatene, og justerte virkemidler som lenker, størrelse på grafikk og så videre.

McSwain viste eksempler på vellykkede eposter sendt fra Obamas kampanje, og skrekkeksempler på hva som ble sendt ut fra McCain-leiren. Han fortalte blant annet at kampanjen samlet inn ti millioner dollar via nettet det første døgnet etter Palins famøse tale. Det samme døgnet samlet McCain-leiren inn én million.

- Men var det teknologien som vant valget for Obama, eller var det mentaliteten, kommunikasjonsforståelsen og det politiske talentet til dem som brukte den?

- Begge deler. Vi vet for eksempel at McCain ikke så verdien i å bruke SMS. Det gjorde vi, men det hadde ikke fungert hvis vi ikke hadde kommunisert i den kanalen på riktig måte. Så det var en kombinasjon av teknologi og anvendelse.

Epost mest effektivt
- Dere brukte primært epost. I sosiale medier-sammenheng er det ganske «old school»?

- Ja, SMS-folka pleide å erte oss for det. Men epost var faktisk det mest effektive vi hadde i verktøykassa. Det ble et sosialt medium gjennom måten vi brukte det. Det snakket til folk, og fikk dem til å snakke sammen. Husk at vi ikke bare henvendte oss til folk mellom 18 og 35. Veldig mange er komfortable med epost, Vi brukte Facebook, Twitter, blogger og andre ting også, men epost var det mest virkningsfulle.

Få vil bestride at Obama-kampanjens bruk av nettet er en av den moderne politkkens største suksesshistorier. Men i dag er de to tilbake der de var før de vervet seg som frivillige og senere ansatte i kampanjen. Albright-Hanna som journalist, McSwain som masterstudent.

- Jeg følte at det ennå ikke var klima i administrasjonen for å få drive ærlig historiefortelling med video slik vi gjorde under kampanjen, sier Albright-Hanna.

- Vil ta tid
På spørsmål fra Db.no om det faktum at Twitter-kontoen @barackobama bare er oppdatert to ganger siden valgdagen er symptomatisk for sosiale mediers status i administrasjonen etter at Obama kom til makten, svarer de to bekreftende.

- Washington er Washington. Men nye medier er et av områdene Obama har forpliktet seg til store endringer på, sier McSwain.

Han legger til at både han og Albright-Hanna håper å kommme tilbake til Obama-leiren senere:

- Jeg er trygg på prosessen. Satsingen på nye medier vil gå sin gang, men det vil ta tid, sier den tidligere Obama-medarbeideren.

Hva tror du? Blir nettet og sosiale medier en integrert del av den utøvende politikken, eller forblir nettet et valgkampverktøy?