InnMari bra

Hva er vel ørten rølpete standupere mot en eneste spinngal fast ansatt institusjonsteaterskuespiller? Rene statister heretter!

Mari Maurstad i fritt spinn med og uten hengepupper på 1 meter og 20, med Brecht og bunader fra de mest innfule dalstrøk innafør Frognerparken, i gynekologstolen med byens lengste og lekreste legger i knip, påpasselig på Snåsa golfbane hvor det bare er lov å spille med potittball, i het «Fever»-dans, kort sagt helt ustoppelig, mens mobilen hjemmefra ringer uavbrutt og nattasanger og trøstekos utleveres raust og rasende mellom de mest intrikate kostymeskift.

Mari står på som standup-primadonna med det store hjerte, og i salen ligger folk og ler så de hikster i sidemannens fang.

Sånn kan det gå når en skinnende sceneartist stikker ut bakdøra fra Nationaltheatret og tar seg en luftetur på Karl Johan med alle sine talenter og gode hjelpere. Førsteklasses fagsekundanter har hun i instruktøren Svein Sturla Hungnes og koreografen Kjersti Alveberg. Og de musikalsk ansvarlige Sverre Indris Joner og Tor Espen Aspaas, kostyme- og maskeansvarlige Unni Walstad og Gretha Bremseth følger sjenerøst opp ethvert vanvittig innfall med smak og stil. Maris «Glade Mareritt» er et festfyrverkeri av artisteri, og det soleklare alternativ til nyttårsfeiring, julebord og alle andre flomkatastrofer.

STRÅLENDE: Mari Maurstad spiller ut sitt mangfoldige register på Scene West i Oslo.