Terningkast FIRE: ssds«Bamse og heksens datter»Vis merVis merVis mer Vis mer Vis mer

Anmeldelse: «Bamse og heksens datter»

Integreringsproblematikk, turbokapitalisme og ghettomentalitet for de minste

«Bamse og heksens datter» er en enkel og bedagelig innføring i noen av vår tids mest presserende samfunnsspørsmål.

FILM: «Bamse og heksens datter» er en enkel film. Den todimensjonale animasjonen er påfallende ukomplisert sammenlignet med dagens standard, tempoet er bedagelig, og sangene har refrenger som« Gull! Gull!» og «Magi! Magi!». Voksne og barn får servert nøyaktig de samme vitsene – ikke at det er spesielt mange av dem – og historien er like skjematisk som den er oppbyggelig. Når den likevel framstår som en barnefilm over gjennomsnittet, handler det mer om dens evne til å innvie små barn i dagsaktuelle problemstillinger enn at den tryller dem avsted til en magisk eventyrverden.

« Bamse og heksens datter »

4
Et spørsmål om tilhørighet.

Kategori

Animasjonsfilm, barnefilm

Regi

Christian Ryltenius, Maria Blom

Skuespillere

Dennis Storhøi, Jannike Kruse, Sara Skarra, Henrik Horge, Morten Rudå m.fl. (norske stemmer)

21. april 2017

Aldersgrense

Tillatt for alle

Orginaltittel

« Bamse och häxans dotter »

Integrering
Selv om filmen bærer navnet til verdens sterkeste bjørn, er det den lille gaupejenta og heksedatteren Lova som er hovedpersonen denne gang. I det som åpenbart er ment å være en parallell til en flyktningeproblematikk barn av i dag stifter bekjentskap med på et tidlig stadium, har hun og moren Hatiora levd på flukt i mange år på grunn av sine hekseevner, og det er ingenting Lova heller vil enn at de to skal slå seg til ro og bli en del av et samfunn.

Det er dette Lova prøver på når hun trosser morens formaninger om å holde seg unna andre mennesker, og prøver å bli venn med Brum, Nalle-Maja og de andre barna i den lille landsbyen i skogen. Også disse blir imidlertid skremt når Lova demonstrerer sine overnaturlige evner, og derfor blir det bare altfor lett for den skruppelløse forretningsmannen Krøsus Sork å rekruttere mor og datter for å ødelegge den lokale beverdemningen for å få tak i gullet som befinner seg på bunnen av dammen.

Global oppvarming
Å slå hull på demningen innebærer å oversvømme landsbyen for all overskuelig framtid, og «Bamse og heksens datter» utvikler seg dermed raskt til en spenningsfilm hvor lokalsamfunnets overlevelse avhenger av en vellykket integrering av fremmedkulturelle innvandrere. Kombinert med skildringen av kapitalismens manglende hensyn til lokalbefolkning og økosystemer, og demonstrasjonen av den populistiske retorikken velstående krefter på høyrefløyen bruker for å appellere til samfunnets utstøtte, gjør dette filmen til en imponerende effektiv innføring i noen av vår tids mest presserende samfunnsspørsmål.

Den voksne delen av publikum vil ha vanskelig for å skrive under på fortellerens avsluttende bemerkning om at «Hvem som bryr seg om gull så lenge man får være sammen?», men dette er nå engang en film laget for små barn. Tatt i betraktning kjernepublikummets alder og verdensbilde er «Bamse og heksens datter» langt vassere i sin metaforbruk enn noen «X-Men»-film, og da får det heller bare være at fordelingspolitikken må vente til neste gang.