VELGER NETT: Cathinka Sørensen (16) og Henriette Fretheim Viksløkken (16) ville valgt internett framfor TV. - hvis de måtte. - Internett er nesten det samme som tv, slår Viksløkken fast (t.h.). Foto: Lars EIvind Bones/Dagbladet
VELGER NETT: Cathinka Sørensen (16) og Henriette Fretheim Viksløkken (16) ville valgt internett framfor TV. - hvis de måtte. - Internett er nesten det samme som tv, slår Viksløkken fast (t.h.). Foto: Lars EIvind Bones/DagbladetVis mer

Internett slår «knock out» på tv

Unge velger internett framfor tv. Mer enn 80 prosent av norske ungdommer favoriserer internett, viser en nasjonal undersøkelse.

(Dagbladet): Om norske ungdommer måtte velge mellom internett og tv ville nesten 81 prosent i aldersgruppen 18-24 år foretrukket Internett. Det viser en undersøkelse fra Infact.

- Dette er det nærmeste man kommer en medial «knock out». De unge gir et kraftig signal til tv-kanalene, sier Morten Ågnes, kommunikasjonsdirektør i NextGenTel til Dagbladet.

Ågnes mener dagens unge ikke har samme forhold til tv som tidligere generasjoner og dette betyr at tv-stasjonene må utvikle sine konsepter.

40-åringer delt på midten - Selv om man kan se tv via internett er ikke det noen garanti for at de neste generasjonene er like lojale mot tv-kanalene og programmene, fortsetter bredbåndsdirektøren.

Undersøkelsen viser også at dagens 40-åringer er delt på midten. De mest lojale tv-tilhengerne finnes i gruppen over 60 år. Blant disse er det bare 13 prosent som hadde valgt internett.

Betyr ikke tv-død NRKs analysesjef synes undersøkelsen er interessant, men er langt i fra enig i konklusjonene til bredbåndsdirektøren.

- Det at nordmenn velger internett i en slik undersøkelse betyr ikke at tv-en skal dø, sier Kristian Tolonen i NRK til Dagbladet.

På tross av sin interesse for tallene er ikke Tolonen overrasket over funnene i undersøkelsen.

- Jeg hører at vedkommende først og fremst jobber med internett, fortsetter han.

Mer tv Tolonen forteller at tv-seeing, ikke bare i Norge, men i alle land har økt relativt dramatisk de siste årene. I flere land har det eksempelvis aldri vært så mye tv-seeing som nå. Dette samtidig som internett har vokst.

- Nordmenn bruker snart åtte timer på medier hver dag. For en del år siden brukte vi 5-6 timer. Det er et resultat at vi forsatt beholder de gamle og tar til oss nye, sier NRKs analysesjef.