LEK MED BISTAND: Vi stiller oss for øvrig undrende til at filmen fra Margreth Olin brukes som et eksempel på å kun dyrke den frie leken. Denne filmen er full av aktiviteter initiert av voksne. Foto: Mike Blake / Reuters / NTB Scanpix
LEK MED BISTAND: Vi stiller oss for øvrig undrende til at filmen fra Margreth Olin brukes som et eksempel på å kun dyrke den frie leken. Denne filmen er full av aktiviteter initiert av voksne. Foto: Mike Blake / Reuters / NTB ScanpixVis mer

Barndom

Ja – la oss hegne om leken!

Lekbasert læring er en av hovedpilarene i vårt prosjekt.

Meninger

I et innlegg i Dagbladet hevder Mari Pettersvold og Solveig Østrem at våre forskningsprosjekt på barnehage ikke omfavner leken. Det er ikke riktig.

Agderprosjektet og RogaBarn (nå kalt Lekbasert læring på grunn av utvidelse til Drammen) legger stor vekt på leken. Lekbasert læring er en av hovedpilarene, i tillegg til trygge varme relasjoner mellom barn og voksne. Forskning viser at for barns utvikling er det viktig at barnehagen legger til rette for barns frie lek, samt at voksne initierer lekbaserte læringsaktiviteter som stimulerer språk, matematikk og sosial kompetanse. Selv om det er pedagogen som planlegger noen av lekene og aktivitetene, skal det legges til rette for at barna skal være medvirkende og at det skal være engasjerende og gøy for barna.

Forskningen viser at gode lekbaserte læringsaktiviteter stimulerer den frie leken hos barn ytterligere. Dette er også erfaringene vi får tilbake fra 42 barnehagelærere på Agder som nå har prøvd ut lekbaserte læringsaktiviteter for femåringer som de selv har vært med på å utvikle. De forteller om barn som er ivrige og interesserte i aktivitetene, og som tar med seg tema fra bøker og aktiviteter videre fri lek.

Vi stiller oss for øvrig undrende til at filmen fra Margreth Olin brukes som et eksempel på å kun dyrke den frie leken. Denne filmen er full av aktiviteter initiert av voksne. Steinerbarnehagen som filmen er tatt opp i vektlegger i stor grad produksjon av estetiske arbeider blant barna, ut ifra en mal eller oppskrift. Ser man på sluttproduktene – kjepphestene og styltene – er det lite variasjon, og barns medvirkning ser ikke ut til å være særlig vektlagt. Det er likevel vanskelig å uttale seg konkret om denne barnehagen, siden vi kun får se en klippet versjon av den virkeligheten de er i.

Det som er forskjellen mellom det vi ser i filmen og våre forskningsprosjekt, er at barnehagelærerne vi samarbeider med mer aktivt støtter opp om barnas utvikling av sosiale ferdigheter. Forskning viser at en slik støtte er svært viktig for barns trivsel og deltakelse. Videre er arbeid med språk og tidlig matematikk spennende og stimulerende for barn. Barnehagelærerne jobber både ut ifra et her og nå perspektiv og ut ifra tanken om at dette er viktig for barnas videre utvikling.

Vi føler oss trygge på at barn og voksne i Agderprosjektet jobber og leker på en god måte som gir barna en spennende, trygg og stimulerende hverdag. Vi er glade for at Norges forskningsråd har gitt oss mulighet til å fortsette dette viktige arbeidet i Rogaland og i Drammen.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook