Jakten på Lisa

Thriller om misforståelser og bortkomne beskjeder.

FILM: En mobiltelefon ville løst alle forviklingene i denne filmen som helt og holdent er basert på at folk ikke får de beskjedene de skal ha.

Mobiltelefoner var kanskje ikke allemannseie i 1996, da franske Gilles Mimouni laget thrilleren «L\'Appartement». I Paul McGuigans nyinnspilling «Wicker Park» er handlingen flyttet fra Paris til Chicago. Den franske versjonen ble regnet som en slags hommage til Hitchcocks «Vertigo»; her i den amerikanske nyversjonen er det heller vannet tynt ut. Noe kriminalmysterium er ikke å få øye på.

Filmen begynner cirka midt i historien der fotografen Matthew (Josh Hartnett) sitter i en forretningslunsj og skal reise til Kina samme kveld da han plutselig tror han ser Lisa (Diane Kruger), kjæresten som ble borte for ham to år tidligere. Som beruset begynner han jakten på Lisa, og i tilbakeblikk får vi del i den besettende forelskelsen.

Han finner leiligheten hennes, sniker seg inn der og blir overrasket av en annen Lisa (Rose Byrne). Hans gamle venn Luke (Matthew Lillard) bistår ham i jakten, men sliter med sin egen damehistorie. Det hele utvikler seg til en utrolig kamp mot klokka, flyavganger til London og Shanghai, slettede bånd på telefonsvareren, håndskrevne lapper som ikke når adressaten, budbringere som blir heftet i trafikken osv. Går det an å basere en hel thriller på misforståelser? Hei, mobiltelefon, sier nå jeg.