Jenter blåser i idiotvold og lettkledde berter

Nå skal de ta over spillindustrien.

UNION SCENE (Dagbladet.no): - Mens jenter er krevende og har interesser som stadig skifter gjennom hele livet, kan gutter ofte være fornøyde med å skyte på ting fra de er 12 til de er 50 år, sier den amerikanske spillutvikleren Ernest Adams til Dagbladet.no.

Adams var på en snarvisitt i Norge i går for å snakke til norsk bransje om spillindustriens framtid.

Nøkkelen for å gjøre spill til et enda viktigere og større medium? Å ta makt fra nerdene og gi den til jentene.

Jenter undervurderes

- Mange spillutviklerne lager fortsatt produkter som er tilpasset hardcore-spillerne. De mangler respekt for at ikke alle har tid til å spille i timesvis uten stans. De mangler også evne til å lage spill der de letteste nivåene faktisk er lette, sier Adams.

Adams har ironisk nok vært med på utvikle flere hypermaskuline amerikansk fotball-spill for EA Sports. Nå sitter han imidlertid i et råd for å få flere kvinner inn i spillindustrien.

Han mener jenter ofte blir undervurdert.

- Det dummeste jeg ser er «rosa spill», altså spill som på en lettvint måte frir til en eller annen klisjeidé om hva som er feminint. Vi vet jo masse om jenters spillvaner. Jenter liker å skape ting, noe suksessen med «Sims» med all tydelighet har vist. Vi vet også hvor viktig det er for kvinnelige spillere at opplevelsen er sosial.

EN SOSIAL OPPLEVELSE: Jenter spiller annerledes enn gutter, noe suksessen med «Sims»-serien er et eksempel på. De neste årene vil vi se et maktskifte mellom kjønnene i spillverdenen, mener spillutvikler. Vis mer

Ønsker kontroll

I spillmeldingen som nylig ble lagt fram av kulturdepartementet heter det at jenter foretrekker sosiale strategispill og spill hvor vold og konflikter er skjult i historien.

Jentene oppgir også at de foretrekker å ha kontroll i spillsituasjonen.

Samtidig er det nesten like mange kvinner som menn som spiller småspill på nettet.

- Altfor lenge har spillskapingen latt seg diktere av den teknologiske utviklingen. Vi har laget det fordi vi kan. Når vi ser hvor mange som spiller enkle, men underholdende spill, er det på tide at vi i stedet lager ting ut fra hva folk vil ha, sier han.

Må lage romantiske komedier

Adams mener det viktigste spillet de siste ti årene er et onlinespill kalt «Façade».

Her styrer du en venn av et ektepar, hvis forhold åpenbart er i ferd med å skjære seg.

Ved hjelp av enkle instruksjoner kan du redde ekteskapet deres, eller velge å ødelegge det fullstendig.

- Dette spillet er en pekepinn på hvordan det blir når utviklingen av kunstig intelligens kommer lenger. Bransjen har blitt eksperter å å lage spill som tilsvarer en god Schwarzenegger-film - der det følelsemessige registret sjelden er avansert. Nå må vi bruke ny teknologi til å lage gode romantiske komedier, politiske thrillere og såpeoperaer også.

ANDRE TYPER SPILL: «GTA IV» har snudd spillverden på hodet denne uka. Rene voldsspill, som regel mye dummere enn «GTA», vil imidlertid bli færre i framtida.
I DRAMMEN: Spillutvikler Ernest Adams mener nerdene nå må vike.