FÅR KJEFT: Politikerne kritiserer teatersjef Kristian Seltun for å legge en audition til Oslo og ikke Trondheim. Men teatersjefen har først og fremst ansvar for å skape godt teater.
FÅR KJEFT: Politikerne kritiserer teatersjef Kristian Seltun for å legge en audition til Oslo og ikke Trondheim. Men teatersjefen har først og fremst ansvar for å skape godt teater. Vis mer

Kjære skuespiller: Ingen kommer til å hyre deg fordi du trenger det

Teatersjefen får urettmessig ansvaret for sysselsettingen i Trøndelag

Kommentar

Hvem har skylda når legioner av norske skuespillere går sultent i sirkler rundt teatrene og stirrer opp på scenen de aldri får komme opp på? I følge Arbeiderpartiets Anette Ystgaard er det Kristian Seltun, teatersjef ved Trøndelag Teater. Teatret la nylig en musikalaudition til Oslo og ikke Trondheim, noe som fikk Ystgaard til å mene at Seltun burde være mer opptatt av å skape muligheter for det voksende antallet scenekunstnere i Trøndelag. Seltun slo tilbake med å hevde at veksten på feltet skyldes at det utdannes for mange skuespillere i Norge, og at han må kunne dra dit de fleste talentene er.

Seltun har sine ord i behold. Teatersjefens jobb er ikke å sørge for sysselsetting i regionen. Den er å skape gode forestillinger og gi det trønderske publikummet kunstnerisk valuta for pengene. Utfordringen med det økende antallet arbeidstrengende skuespillere gjelder også andre deler av landet, og kan ikke uten videre plasseres i teatersjefenes fang.

Det har vært et gode for teater-Norge at det har kommet flere skuespillerutdannelser enn Teaterhøyskolen i Oslo. Det har blitt flere tilnærmingsmåter til faget og flere veier til målet for skuespillerspirene. Samtidig har det åpnet for at private institusjoner kan selge seg tungt inn overfor unge folk med intense drømmer. Friheten har gjort at det tas større risikoer. Håpet om å slå gjennom og livnære seg som skuespiller holdes levende gjennom mange år med kostbar utdannelse, for så å møte en hverdag der det er svært mange om hvert eneste rollebein. Da er det lett å føle at man ikke blir sett, ikke får muligheten, og se etter fordommer eller strukturer som fungerer som altfor strengt silende sluser.

Alle som er glad i teater, bør være takknemlig overfor de som vier livet sitt til å skape det, og som dermed velger en tilværelse med krevende arbeidstider og usikker økonomi. Samtidig er dette et valg de gjør på eget ansvar. Ingen arbeidsgiver er forpliktet overfor den som velger å satse på de skrå bredder i stedet for det rette gulvet i kontorkorridorene. Den som vil bli skuespiller, bør orientere seg godt om arbeidsmulighetene før de avgjørende valgene tas, og ha en plan B som en del av strategien. Det er ingen som kommer til å hyre dem bare fordi de trenger det.

Talent kommer fra alle vindretninger. Dersom Seltun hadde vært døv og blind for hva som rørte seg i regionen, ville det vært problematisk. Da ville sinnet han har blitt møtt med i helgen, vært på sin plass. Men Trøndelag Teater har i Seltuns sjefstid hyret skuespillere som er oppvokst og utdannet i Trøndelag, og gått inn i prisbelønte samproduksjoner med det frie feltet, som i samarbeidet med trønderske Lisa Lie og hennes «Blue Motell». Det er plass til trøndere på scenen i Trondheim. Det er bare ikke plass til alle dem som har lyst til å være der.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook