Klarer han å endre måten vi spiller dataspill på?

Møt mannen bak «Heavy Rain» i nettmøte.

||| - Teknologi er bare et verktøy. Det som er viktig er tankene som ligger bak, svarte den franske spillskaperen David Cage i et nettmøte med Dagbladets lesere da hans forrige spill, «Fahrenheit», ble lansert i 2005.

I spillet lot han spillerne velge hva de ville gjøre i langt større grad enn vi var vant til.

Når Cage nå er høyaktuell med det PS3-eksklusive spillet «Heavy Rain», er det tydelig at han har hatt noen gode ideer underveis. Men det er også svært tydelig at han har fått god hjelp av teknologien til å få fram ideene til spillerne.

Annerledes thrillerI «Heavy Rain» får du spille gjennom en thrillerhistorie som spenner over en rekke personer. En av de tingene som har vært viktig for Cage når han har laget spillet, var at spilleren skulle ha fri tøyler til å velge som han eller hun vil i spillet.

Dette kan være fra så prosaiske ting som å velge hva du vil spise i et kjøleskap, til de langt større valgene.

- Spillets aller viktigste beskjed er hvor langt du er villig til å gå for å redde noen du elsker, har Cage tidligere uttalt.

«Heavy Rain» vil både på måten du direkte styrer alle figurenes handlinger, og på måten selve mordmysteriet utradisjonelt fortelles på, kunne tvinge spillere til å tilnærme seg mediet på en helt ny måte.

Svarer i nettmøteOm Cage lykkes med dette, vil vi først for alvor få svar på når «Heavy Rain» slippes 24. februar. Men noen vil også få muligheten til å oppleve spillet før den tid.

I dag er nemlig David Cage i Oslo for å vise fram spillet på Ringen Kino. Før denne eksklusive seansen har han også svart på dine spørsmål i et nettmøte her på Dagbladet.no.

Som en liten bonus, vil den som stilte det spørsmålet Cage likte best få to plasser til spillseansen på Ringen Kino i kveld. Vinneren blir kontaktet direkte.

STILLER I NETTMØTE: David Cage. Vis mer