Konfrontasjon med far

Det er ikke bare Esben Esther Pirelli Benestad som får kjørt seg i sønnen Evens dokumentar om faren - mann og kvinne i ett. Også publikum kan få tarmslyng av dette utleverende portrettet.

Even Benestad nærmest tvinger på oss sin turbulente familiehistorie og sitt bilde av sin far, småbylegen Esben Benestad og transvestitten Esther Pirelli - eller «transepersonen», som Esben Esther foretrekker å kalle seg. Han gjør det så knapt en sjel kan forholde seg likegyldig. Det er modig gjort av sønnen å framføre denne konfrontasjonen med hele sin personlige historie. Og det står tilsvarende respekt av Esben Esther, som ser seg selv framstilt som «den inkarnerte egoisme», i egne ord.

Tett og direkte

Bildet av en idyllisk sørlandsby i skarpe farger med surrealismens skjær over seg setter treffende tonen for dette uvanlige, ærlige dokumentet, hvorpå regissøren går over i svart-hvitt og lar oss møte kvinnen Esben Esther skilte seg fra, søsteren og Pirelli Benestads nå mangeårige kone, sexologen Elsa Almås. Formen er direkte, tett og bidrar til et vedvarende engasjement. Vi ser Esben Esther på jobb, hjemme, i kjolebutikker, i forvandlingsprosessen fra et kjønn til et annet. En gang lanserte noen forslaget om erstatte «hun» og «han» med felleskjønnet «hin». Skulle det noen gang betimelig brukes, måtte det være her. Utgangspunktet er nå en han, og vi hører ham snakke om sin ensomhet, sine følelser, sin sårhet.

Komplekst

Det er besnærende og problematisk, ettersom skillet mellom filmen «Alt om min far» og Esben Esther omtrent opphører, og hver og en blir sittende og anmelde personen. Det er en person som ber sin sønn slutte å se på ham bare som pappa. Even Benestad slenger på bordet flere spørsmål, hvorav det viktigste må være: Hvor langt har voksne rett til å gå for å leve ut behov på bekostning av barn? For at det har kostet å ha en far som skifter kjønn fortere enn andre skifter truse, er det ingen tvil om.

Med denne typen problemstillinger blir dokumentaren tankevekkende utover det reint private. «Alt om min far» kunne blitt et manipulerende dypdykk i en særegen intim-sfære. Den kunne tedd seg spekulativt eller som skjære hevnaksjonen. Nå er Esben Esther et høyst oppegående menneske som vet hva han gir seg i kast med. Regissøren leverer sin sannhet usminket, målrettet og inviterer til innsikt i det annerledes. Dette er rått, ofte sårt og all grunn til å se.