PRISNOMINERT: Karine Nyborg er nominert til Ungdommens Kritikerpris for debutromanen sin. Foto: ASCHEHOUG
PRISNOMINERT: Karine Nyborg er nominert til Ungdommens Kritikerpris for debutromanen sin. Foto: ASCHEHOUGVis mer

Kunne vært en lærebok i novellekunst

Karine Nyborg er en stilsikker debutant.

ANMELDELSE: Noveller er en undervurdert sjanger. Ikke sjelden debuterer en forfatter som novellist, og ikke sjelden regnes det som en slags oppvarming til den store romanen som muligens kommer.

Kanskje det er et forsøk på å oppgradere sjangeren, som gjør at halvparten av de nominerte til Ungdommens Kritikerpris — hvis mandat er å velge åtte av årets beste skjønnlitterære «voksenbøker» - er novellesamlinger.

Oppsiktsvekkende nok to debutanter. Karine Nyborg er en av dem.

Jeg forstår komiteen. Nyborg skriver imponerende stilsikkert til å være debutant, så forbilledlig både i form og innhold at jeg nesten ønsker meg noen skjønnhetsfeil. De elleve korte novellene har alle den urovekkende åpenhet som ofte kjennetegner sjangeren. Utsnitt av livene til mennesker på randen. Mennesker som begår irrasjonaliteter, der vi både forstår og ikke forstår hvorfor.

Litt creepy
Her er en jente som mer eller mindre frivillig lar seg voldta. En annen om en mor som gjemmer seg for sin lille datter i reolene bak i biblioteket, og sitter og ser at den lille datteren går rundt og roper etter henne. Like urovekkende — nesten litt creepy - er den om den staute politimannen som følger etter en blind kvinne helt inn i leiligheten hennes.

Noveller kan ofte likne drømmene våre, i den forstand at de ikke har en ordenlig avslutning. De går ikke opp, slik livet sjelden går opp, men slik romaner ofte gjør det.

En sånn marerittsaktig tilstand rammer en far på vei til sin sønns bryllup. En sønn han aldri har likt; en pingle. Faren reiser for å be om tilgivelse, men han kommer ikke frem. Han hopper av toget da han tror kofferten blir stjålet, det er en misforståelse, han ser toget reise med alle hans eiendeler, neste tog går ikke før dagen etter osv. 

Offer og bøddel
Et gjennomgående tema er vanskelige familiekonstellasjoner, usunne bindinger mellom foreldre og barn. Med tanke på at halvparten av alle mord skjer innen familien, er de skremmende realistiske.

Mest inntrykk gjør den om en voksen sønn som pleier sin syke mor. Han plager henne -  eller er det hun som plager ham? Hvem er bøddel og hvem er offer i en sånn konstellasjon? Ikke alle novellene er like spennende innholdsmessig. Men Nyborgs språk er så stilsikkert, så tvers gjennom håndverksmessig godt at det kunne vært en lærebok i novellekunst.