Kvinnen i mitt liv

Vellykket romantisk komedie på norsk.

FILM: Svar på det alle lurer på: Ja, Thomas Giertsen overbeviser som skuespiller. Giertsens mimikk som fårete forelsket holder så det suser. Hans sveipende blikk over en ny dame oser av ekkel autentisitet. Og han har et usikkert smil som er egnet til å sjarmere mye lenger enn til første benkerad.

Alexander Eiks regidebut «Kvinnen i mitt liv» er «hypet» intenst på klassisk Hollywood-maner. Men det er nok en film som ville fått et stort publikum uansett. Feel-good, ja vel, men det ligger i sjangerens natur; en romantisk komedie skal være uskyldig moro. En norsk variant av arten, med kjappe replikker og skuespillere som kan levere dem med optimal timing, er ikke daglig kost. Lars Espen Bakkes manuskript er passe lett og upretensiøst.

Filmen er bygd over en lest som minner om TV-serien «Venner for livet» og ender som en formidabel hyllest til kjernefamilien, småbarnslykken og det sorgløse livet på Oslo Vest. Venneflokken er lettere bekymret for ungkaren Jacob (Giertsen) fordi han nedlegge alt som går i skjørt. Han introduseres for seerne i kaninkostyme, dagen derpå et karneval, idet han kastes på dør av et nytt damebekjentskap uten å klare å finne veien hjem blant hundrevis av kliss like rekkehus. Problemet er at han skulle vært fadder for søsterens baby akkurat da. Blant de hoderystende vennene finnes et nytt potensielt trofé, den blonde legen Nina (Ane Dahl Torp). Så blir vår mann hjelpeløst forelsket.

Typegalleriet er tidsriktig mangfoldig: her er hjemmeværende høyesterettsadvokater og lesber i partnerskap. Jacobs giftegale ekskjæreste Anna (Pia Tjelta) og hennes fyrige spanske storfamilie er trukket noen hakk for langt mot slapstick-klisjeen, og Ninas eksentriske tante Gal (Kjersti Holmen) bikker vel mye mot det outrerte Wam&Vennerød-uttrykket, men ellers er personene småskrudde nok til å være morsomme.

For all del, dette er ingen unik kvalitetsfilm i norsk sammenheng. Men den er vellykket på egne premisser som søt underholdning, riktignok noe langtrukken i midtsekvensen. Dessuten innhyllet i masse vellyd i form av ny norsk musikk.

SØT MUSIKK: Thomas Giertsen og Ane Dahl Torp overbeviser som forelsket par.