KLASSIKER: Nick Uts ikoniske bilde av niåringen Kim Phuc, som flykter etter et napalm-angrep, har skapt furore på Facebook denne uka.
KLASSIKER: Nick Uts ikoniske bilde av niåringen Kim Phuc, som flykter etter et napalm-angrep, har skapt furore på Facebook denne uka.Vis mer

La oss poste flere nakenbilder på facebook!

Strøket av sensuren. 

Kommentar

Facebooks sensurseksjon avdeling Norge har hatt noen travle dager denne uka.

Forrige fredag postet forfatter Tom Egeland, inspirert av oppmerksomheten rundt bildet og videoen av den syriske gutten Omran, «et lite knippe ikoniske pressefotografier som (i all sin grusomhet) kan ha bidratt til å endre historiens gang». Dagen etter var ett av bildene fjernet fra Facebook. Nick Uts Pulitzer-vinnende foto av den vietnamesiske jenta Kim Phuc, som naken flykter fra et napalm-angrep, brøt nettsidas nakenregler. Regler som er opprettet fordi «noen publikummere innen vårt globale nettsamfunn kan være følsomme overfor denne type innhold – delvis på grunn av deres kulturelle bakgrunn eller alder.»

Det er som å vifte et svært rødt flagg foran nesa på Medie-Norge.

Masse-postingen som fulgte kulminerte i at ytringsfrihetsekspert Anine Kierulf fikk sitt Facebook-kritiske, selvsagt Kim Phuc-illustrerte, innlegg slettet.

Situasjonen minnet oss på to svært viktige ting.

1) Retten til å krenke er hellig.

2) Vi må aldri glemme hva Facebook egentlig er, nemlig et privateid og reklamefinansiert aksjeselskap med regler som ikke nødvendigvis korresponderer med norsk skikk, bruk og lovverk.

Dagbladet, som aldri har vært redd for en pupp, har hatt noen selsomme møter med Facebook-sensuren. Da kommentator Inger Bentzrud skrev en kommentar om shunga, erotisk japansk kunst fra edo-perioden (1603-1868), illustrerte hun det med blokktrykket «To elskere» fra 1750. Og postet saken på Facebook. Med det resultat at samtlige moderatorer på Facebook-siden Dagbladet meninger, ble kastet ut av nettsida. Bildet hadde utløst «bilder av samleie er forbudt»-regelen. Sensuren gjelder for øvrig ikke bare pupper og rumpe, men også alkohol. Saker som «Taxfree-flaskene det er verdt å plukke med seg» og «Vi har testet tretti juleøl» kan ikke fremmes, da Facebook ikke ønsker at betalt innhold om «regulerte varer» skal nå mindreårige.

Her er det for øvrig viktig å presisere at Facebook kun sensurerer det som synes på deres egen side.

«Vårt mål er å gi folk makten til å dele, og til å gjøre verden mer åpen og forent», skriver Facebook i forordet til reglementet.

Det er mildt sagt et hårete mål. Selvfølgelig ren svada. Alle som har vært på et foreldremøte i barnehagen vet at det er umulig å blidgjøre alle. Men Facebook har altså lagt sitt moralske kompass i hendene på de lettkrenkelige, på de som foretrekker burkini framfor brystvorte.

Heldigvis har protest fungert tidligere.

For Facebook-reglene har noen unntak, resultater av lignende kampanjer tidligere: «Vi tillater alltid bilder av ammende mødre og bryster som har gjennomført en brystfjerningsoperasjon, står det. «Vi tillater bilder av malerier, skulpturer og annen kunst som viser nakne figurer».

Så nå er det bare å begynne å poste nakenbilder på Facebook, folkens!

Lik Dagbladet Meninger på Facebook