VIL HA STORFILMENE: Den norske produsenten Per Henry Borch liker svært dårlig at kulturministeren vil lage en nordisk insentivordning, og tror ikke det vil føre til at flere storfilmer kommer hit. Ifølge Borch skal også Norge ha vært aktuell som location for den neste Bond-filmen, men han hevder at en knotete søknadsfrist for skatterefusjon skal ha gjort at milliardprosjekter drar til andre land. FOTO: SF Norge AS
VIL HA STORFILMENE: Den norske produsenten Per Henry Borch liker svært dårlig at kulturministeren vil lage en nordisk insentivordning, og tror ikke det vil føre til at flere storfilmer kommer hit. Ifølge Borch skal også Norge ha vært aktuell som location for den neste Bond-filmen, men han hevder at en knotete søknadsfrist for skatterefusjon skal ha gjort at milliardprosjekter drar til andre land. FOTO: SF Norge ASVis mer

Insentivordningen:

Langer ut mot kultur­ministerens forslag: - Har hun helt mistet fotfestet?

- Vi har en ording som ikke er optimal, og skal hun gjøre den enda dårligere, sier en av ringrevene i norsk film.

(Dagbladet): - Har hun mistet helt fotfestet?, spør linjeprodusent Per Henry Borch.

Borch, som jobber for den norske avdelingen til det islandske filmselskapet Truenorth, har lite til overs for kulturministerens forslag om å utvide insentivordningen til å bli et samarbeid mellom alle landene i Norden.

Insentivordningen for film ble innført i mars i fjor. Den skal bidra til at store utenlandske filmproduksjoner lager film og tv-serier i Norge, siden de kan få refundert inntil 25 prosent av utgiftene hvis de legger produksjonen hit.

Kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) tror et nordisk samarbeid vil gi oss større muligheter til å lokke de største internasjonale filmproduksjonene til å filme i Norden.

- Hvorfor skal vi subsidiere Sverige?

Borch og Truenorth tilrettelegger blant annet for store Hollywood-innspillinger i Norge. I juli sørget han for at Lofoten-opptakene til storfilmen «Downsizing», med superstjerna Matt Damon i hovedrollen, kunne gå etter planen.

- Insentivordningen har blant annet kommet som en motvekt til at norske produksjoner drar til utlandet for å filme. Man ønsker at internasjonale produksjonsselskaper kommer hit, for å få opp sysselsettingen i kulturbransjen, og få god markedsføring av Norge. Hvorfor skal vi subsidiere Sverige?, sier Borch.

Linjeprodusent Per Henry Borch har lite til overs for forslaget til kulturministeren. FOTO: Privat Vis mer

- Det vil ikke svenskene gå med på

Han gjentar også kritikken fra tidligere, om at han mener insentivordningen må bli mer forutsigbar, slik at produksjonsselskapene vet hvor mye de vil kunne få refundert noen år frem i tid. Han mener også at det ikke må være noe tak på pengepotten, og at refusjonene må gå automatisk. Han mener også at den burde ligget under Finansdepartementet, og ikke Kulturdepartementet.

At vi skal promotere Norden forstår han lite av.

- Vi har en ording som ikke er optimal, og skal hun gjøre den enda dårligere? Kan hun ikke fokusere på å gjøre den norske ordningen enda bedre?, spør han.

Tor Arne Øvrebø, kollega av Borch i Truenorth, tror en felles nordisk ordning vil bli enda mindre klargjørende for de internasjonale produsentene.

- Jeg tenker også at Norge filmatisk sett har bedre natur enn Sverige. Finland er en hard konkurrent, men slik jeg kjenner svenske businessfolk vil ikke de bidra med penger, og så får vi alle opptakene, sier Øvrebø.

- Strålende ide

Truls Kontny, leder for Norsk Filmkommisjon og «Scandinavian Location», som er et felles nettverk for filmkommisjoner i Skandinavia, synes Hellelands idé er interessant.

- Nettopp fordi vi i Skandinavia er så små i verdenssammenheng, er dette interessant. Når vi markedsfører oss ute i verden gjennom «Scandinavian Location», markedsfører vi oss felles. Måten vi klarer å heve oss på er at vi slår oss sammen, sier Kontny.

Han betegner det som en strålende ide, dersom man får til en nordisk insentivordning som blir løftet opp til nordisk ministerråd.

- Om vi har en insentivordning som fungerer for hele Norden gjør det at det blir enklere å få frem budskapet. Det ville styrket samarbeidet i Skandinavia ytterligere. Det er i fellesskap vi gjør hverandre gode, istedenfor at vi prøver å konkurrere våre små land imellom, sier Kontny.

- Internasjonalt samarbeid er bra

Sigmund Elias Holm, leder av Vest Norsk filmkommisjon, mener det kan være interessant med en felles insentivordning for Norden. Men da mener han flere kriterier må være oppfylt først.

- Jeg tenker at første steg for Norge må være å få på plass en reell insentivordning. Potten vi har i dag er for liten, og det er ingen automatikk i den. Vi må få refusjonsordninger som automatisk refunderer til de prosjektene som kvalifiserer, og ikke kun en søknadsfrist i året, sier Holm.

Han legger til at selskap som lager TV-serier vil vite om de kan få refusjon flere år frem i tid, i tilfelle de skal lage flere sesonger.

- Men alt internasjonalt samarbeid er bra. Om det vil føre til at internasjonale prosjekter lettere kan bruke ressurser i hele Norden, vil det være bra om det er etablert noen felles retingslinjer som gjør det mulig, sier han.

Gir økt sysselsetting

SNØMANNEN: Skuespiller Michael Fassbender som spiller Harry Hole under innspillingen av filmen «Snømannen». Filmen stakk av med 40,5 millioner kroner, nesten hele potten i Insentivordningen i fjor. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Vis mer

I fjor bidro insentivordningen til at de internasjonale filmproduksjonene «Snømannen» og «Downsizing» la deler av innspillingen til Norge.

Ifølge Kulturdepartementet viser en foreløpig undersøkelse at de to produksjonene har hatt et forbruk på om lag 200 millioner kroner i Norge. Av dette ble om lag 90 millioner kroner brukt til varer og tjenester, hovedsakelig leie av utstyr, transport og overnatting.

Videre anslår undersøkelsen at produksjonene sysselsatte 140 årsverk, som generer lønnskostnader på over 100 millioner kroner og om lag 30 millioner kroner i skatteinntekter.

Dagbladet har vært i kontakt med Norsk Filminstitutt. De ønsker ikke å kommentere saken, siden de ikke har diskutert en nordisk insentivordning med Kulturdepartementet.