BRUKER PEDOFILI-BILDER: Bjarne Melgaard bruker bilder fra blader for pedofile i sitt nye kunstprosjekt. Her er han fotografert sammen med noen av de ennå uferdige kunstverkene. Foto: ØRJAN ELLINGVÅG
BRUKER PEDOFILI-BILDER: Bjarne Melgaard bruker bilder fra blader for pedofile i sitt nye kunstprosjekt. Her er han fotografert sammen med noen av de ennå uferdige kunstverkene. Foto: ØRJAN ELLINGVÅGVis mer

Lar seg ikke provosere av pedofili-kunst

- Jeg gir faen i etisk ansvar, sier Matias Faldbakken.

(Dagbladet.no): I dag skrev Dagbladet om Bjarne Melgaards nyeste kunstprosjekt, som kan være det mest kontroversielle han har laget hittil.

Melgaard lager kunst av bilder av halvnakne smågutter, hentet fra blader for pedofile.

- Gir faen
Selv ser ikke Melgaard noe problematisk ved dette, og hevder at andre etiske rammer gjelder for kunstnere. Andre kunstnere Dagbladet.no har snakket med, er delvis enige.

- Jeg mener at kunstnere har et etisk ansvar og etiske rammer å forholde seg til. Men selv gir jeg fullstendig faen i det, sier kunstner og forfatter Matias Faldbakken.

LETTKLEDDE BARN: Melgaard mener kunstnere har andre etiske rammer å forholde seg til enn andre. Foto: ØRJAN ELLINGSVÅG Vis mer

Han vil ikke utdype utsagnet, men mener det er umulig å gi noe generelt svar på hvor langt en kunstner kan gå i å bryte etiske normer.

- Det kommer helt an på kunstverket, sier Faldbakken, som ikke lar seg provosere av Melgaards bildebruk, slik den framstår i et foreløpig uferdig maleri, avbildet i Dagbladet.

- Jeg kan ikke si at det sjokkerte meg videre, nei.

Vanskelig problemstilling
Kunstner Unni Askeland er en venn av Melgaard. Hun synes spørsmålet om kunst og etikk er en svært vanskelig problemstilling.

- En diskusjon om etikk og moral i kunsten er veldig viktig. Men man kan ikke la seg stoppe av det, om det er noe man vil si. Da får man heller prøve å stå til ansvar for egne handlinger og motiv, sier hun, og legger til at det skal mye til for å provosere i dag.

- Før i tiden var det grensesprengende dersom man skiftet malerstil. Se bare på Munchs «Syk pike». Men er det noen grenser igjen som kan brytes i dag, egentlig? spør Askeland.

Hun mener Bjarne Melgaard er en av Norges aller viktigste kunstnere, og er spent på hvordan den ferdige utstillingen vil se ut.

- Verkene er jo ikke ferdige ennå, påpeker hun.

Sammenligner med nazihistoriker
- Dette er en veldig interessant debatt, sier kunstner Marianne Heske.

Matias Faldbakken. Foto: STEINAR BUHOLM Vis mer

Hun sammenligner Melgaards utstilling med det planlagte besøket til den kontroversielle nazihistorikeren David Irving på Litteraturfestivalen på Lillehammer. Festivalen trakk tilbake invitasjonen etter massiv kritikk.

- Da stoler man ikke på at samfunnet selv kan ta stilling til sannhet. Hvis vi skulle sensurere Melgaards kunst, ville det bety at vi ikke stoler på at publikum selv kan ha en etisk tilnærming til materialet, sier hun.

Heske mener alt kommer an på hvordan kunstneren behandler materialet. God kunst kan føre til en større etisk bevissthet hos publikum, mener hun.

Unni Askeland. Foto: TRULS BREKKE Vis mer

- Det er det som er forskjellen på god og dårlig kunst. Det kan enten bli dårlig pornografi, eller god kunst. Dårlig pornografi kan alle lage, men da er det ikke kunst lenger, sier hun.

- Burde åpnet for diskusjon
Dagbladets kunstekspert Kari Brandtzæg synes det er synd at Melgaard ikke er mer åpen for å diskutere det problematiske aspektet ved bildene.

- Kunstneren er ikke fratatt et etisk ansvar. Men kunstnen må likevel få operere i et estetisk og etisk spenningsfelt. Hvis kunsten blir løsrevet fra det etiske, frarøves også mye av kunstens potensiale. Når Melgaard sier at kunstneren er underlagt helt andre etiske rammer, tar han også mye av brodden av sitt eget prosjekt, mener Brandtzæg.

Marianne Heske. Foto: HENNING LILLEGÅRD Vis mer

- Kunstneren kan ikke lenger forholde seg avvisende til denne type etiske problemstillinger. Til det er samtidens visuelle bildekultur blitt for kompleks, sier hun.

Kari Brandtzæg. Foto: PRIVAT Vis mer