Luftig om kjærligheten

Cate Blanchett og Giovanni Ribisi strekker seg mot det himmelske - pent, men litt søkt.

Tom Tykwers talent så vi nylig i «Krigeren og keiserinnen», der den unge regissøren sin vane tro har hånd om det meste fra manus til musikk. «Heaven» åpnet vinterens Berlin-festival og er et internasjonalt produkt med stjernenavn, stjerneprodusenter og manus av avdøde Krzysztof Kieslowski og Krzysztof Piesiewicz. I det fins noen kjente Tykwer-elementer - tilfeldigheters betydning, religiøse overtoner.

Han åpner stramt, godt og som vanlig billedlekkert i thrillerstil. Den engelske læreren Philippa har mistet sin mann til narkotika. Hennes gjentatte forsøk på å tipse politiet om trafikken er møtt med likegyldighet. Nå er hun på vei for å utrydde fienden med en bombe, men tar i stedet livet av flere uskyldige. Under avhørene avslører hun korrupsjon og betar den unge politimannen Filippo, som bestemmer seg for å hjelpe henne. Sammen legger de ut på en håpløs flukt.

Blanchett og Ribisi er et umake filmpar, slik også deres personer i utgangspunktet er det, bortsett fra navnelikheten. Men i det som blir både et kjærlighetsdrama og et skjebnespill fullt av moralske dilemmaer, blir de likere og likere - som to fugleunger - begge med glattbarberte hoder.

De strekker seg tydelig utover det jordiske, slik symbolene nærmest renner på og samler seg til en pretensiøs masse av svevende kaliber.

Tykwers skildring av kraften i kjærligheten framstår både sterkere og mer poetisk i «Krigeren...» enn i dette luftige manuset, som så gjerne vil virke tungt megetsigende. Det hele kan minne om engelsktimenes «omskriving med to do», noe selv den bestandig severdige Blanchett kan gjøre lite med.

PÅ FLUKT: En politimann (Giovanni Ribisi) og en terrortiltalt kvinne (Cate Blanchett) opplever kjærlighet på flukt i Tom Tykwers «Heaven».