VIDEOEN ER MIDLERTIDIG TATT NED: Journ. anm.: Dagbladet.no fikk lov til å legge ut videoen fra «Mafia II» lørdag morgen - men mandag kom kontrabeskjeden om at sperrefristen var gjeninnført (!) på grunn av internt rot hos 2K Games. Vi har derfor midlertidig fjernet videoen fra denne saken, og legger den tilbake i løpet av noen dager. Av og til kan spillselskaper være vanskelige å forstå seg på ...
VIDEOEN ER MIDLERTIDIG TATT NED: Journ. anm.: Dagbladet.no fikk lov til å legge ut videoen fra «Mafia II» lørdag morgen - men mandag kom kontrabeskjeden om at sperrefristen var gjeninnført (!) på grunn av internt rot hos 2K Games. Vi har derfor midlertidig fjernet videoen fra denne saken, og legger den tilbake i løpet av noen dager. Av og til kan spillselskaper være vanskelige å forstå seg på ...Vis mer

Mafiaspillet som danker «Gudfaren» ned i støvlene

Vi har sett på «Mafia II» - se video!

BRNO (Gamer.no): Det er slettes ikke hvert år det kommer ut en ubestridt superoppfølger som umiddelbart sender bølger av forventninger, lettelse og ren glede gjennom spillere verden over. 2009 er et herlig spillår sånn sett, der det er duket for oppfølgere til noen av verdens aller største spillserier. Blant disse oppfølgerne finner man «Mafia 2» — videreføringen av den forholdsvis perifere spillperlen som tok både spillere og kritikere med storm.

Etter å ha tatt en titt er det klart at dette utvilsomt kommer til å bli en av årets absolutte kremtitler.

Storsatsning

Etter en busstur på drøyt tre timer gjennom den tsjekkiske landsbygda til 2K Czechs produksjonsstudio i Brno var det endelig på tide å hive seg over dette sårt etterlengtede spillet. Jeg fikk veldig tidlig inntrykk av at dette er noe utviklerne har jobbet ekstremt hardt med. Faktisk kunne seniorprodusent Jarek Kolar fortelle at hele 120 mennesker jobber fulltid med å ferdigstille dette spillet til sommeren, og det er vel prov i seg selv på innsatsviljen og satsingen som ligger bak konkurrenten til titler som «Grand Theft Auto IV» og «Saint's Row 2». I tillegg til dette har de ansatt et team på 100 mennesker som skal teste spillet i den avsluttende fasen.

Det er veldig tydelig at dette er en supersatsning fra 2K Games, og det gjør ikke forventningene noe mindre etter syv års ventetid. Dette er utviklerne svært bevisste på, og de kunne garantere at de samme elementene som gjorde «Mafia: The City of Lost Heaven» til en suksess er blitt videreført og foredlet, samtidig som mange nye har blitt tilført. Dette betyr også at det fortsatt er grundig historiefortelling og realisme som er hovedprioritet.

Ny setting

Til tross for at «Mafia II» offisielt sett er en oppfølger, er det radikalt annerledes fra originalen historiemessig. Handlingen foregår i Empire Bay — en oppdiktet by som låner elementer fra en mengde amerikanske byer — og hovedpersonen er ikke den samme. I stedet for taxisjåføren Tommy styrer du nå Vito Scaletta, en annengenerasjons siciliansk flyktning som har vendt tilbake fra andre verdenskrig. Dette betyr naturligvis også at dette spillet har gått videre fra 30-tallssettingen til midten av femtitallet via slutten av andre verdenskrig og utover.

Nevnte Empire Bay er en svært spennende og omfattende by, og inneholder hele tyve markant forskjellige distrikter man kan reise mellom. Totalt er byen over dobbelt så stor som Lost Heaven fra det første «Mafia»-spillet, men utviklerne kunne likevel garantere at den er fullstendig blottet for lastetider og nevneverdige stopp i spillet. Dette er resultatet av en svært lang optimaliseringsprosess, som var svært viktig for spillflyten og innlevelsen utviklerne ville tilby spillerne, og en av mange små, men viktige detaljer.

— Alle våre titler har satt realisme, historiefortelling og atmosfære i høysetet, og «Mafia 2» er intet unntak. Dette spillet er ikke et sandkassespill for frihetens skyld, men for å hjelpe oss med å oppnå målsettingene våre når det kommer til autentisitet. At man kan rive seg løs og gjøre som man vil er en bonus snarere enn essensen i spillet vårt. Vi sikter ikke etter å lage et nytt «Grand Theft Auto», men et selvstendig og historiedrevet spill med sandkasseelementer, forteller seniorprodusent Jarek Kolar til Gamer.no.

Spennende lydmiljø

Som i forgjengeren satses det også her svært tungt på et godt lydbilde. To interne komponister har blitt satt til jobben med å utforme halvparten av musikken i spillet og resten er lisensiert musikk fra den relevante tidsperioden. «Mafia 2» inneholder mer lisensiert musikk enn noen andre spill utgitt av 2K Games, og det er et viktg poeng for å kunne forstå hvor tungt det satses på å oppnå den genuine femtitallsatmosfæren.

Lydeffektene vi fikk oppleve var svært gode, og alt fra punkteringer til totalrenovering av barinteriør med en tommy gun høres veldig troverdig ut. En morsom finesse er hvordan de har latt musikken i omgivelsene brukes som et viktig hjelpemiddel for å skildre stemningen. Radioen spiller musikk som kler årstidene og tidsperioden, så dysterheten i etterkrigstiden fyller radioen med sorgtung musikk samtidig som optimismen på midten av femtitallet tvinger frem lystige toner.

Som seg hør og bør i et spill satt i mafiatiden er det også satt fokus på stemmeskuespill her, og det vi ble vist av mellomsekvenser og oppdrag viste herlige og naturlige samtaler mellom figurer som kledde stemmene sine godt. 2K Czech gjorde et poeng ut av at alle dialogene ble spilt inn i sanntid med alle skuespillerne i studio samtidig, noe som visstnok er nøkkelen til sømløs og troverdig samtaleflyt.

Fersk grafikkmotor
Blant de klart viktigste nyvinningene i dette spllet finner man den rykende ferske grafikkmotoren Illusion Engine, som har vært under utvikling i tre år spesielt for «Mafia 2». Denne legger til rette for nydelig grafikk og fantastiske mellomsekvenser som er genert av motoren alene. Figurmodellene er nærmest skremmende realistiske, og med et spekter av 250 ulike modeller som igjen eldes og forandrer seg etter hvert som spillet utvikler seg lover 2K Czech en helt unik glød og livlighet i Empire Bay.

Fysikkmotoren er heller ingenting å kimse av. Blant mulighetene den åpner for finner vi en svært detaljert bilfysikk som realistisk skildrer skader og slitasje, noe som ble demonstrert gjennom en heftig hinderløype som tydelig viste hvor detaljert skadesimuleringen er. Den generelle biloppførselen er også gjort på en bra måte, og forskjellen mellom de blodferske sportsbilene fra starten av femtitallet og de gamle sørpetrege luksusbilene fra trettitallet er svært tydelig.

Et annet aspekt av fysikkmotoren er kampsystemet. Her kan man bruke omgivelsene som våpen og ødelegge de med fienden din som våpen. Det finnes også 70 forskjellige dødsanimasjoner som bestemmes av hvilket våpen du bruker og hvor du treffer. Et hodeskudd er ikke et hodeskudd, og det er spennende hvor mange kreative måter å dø på de har greid å skvise inn i et i utgangspunktet enkelt kampsystem.

Dype oppdrag
Eksempelet vi fikk fra selve spillet var et sentralt oppdrag fra begynnelsen av historien. Du og barndomsvennen din Joe blir beordret til å ta livet av en sentral mafiasjef, og vi ble vist hvor komplekse mange av oppdragene i dette spillet visstnok skal bli.

Oppdragene er gjerne delt inn i flere sekvenser, og i vårt eksempel ble vi sendt på tur for å hente forkledninger, kompanjonger og det aktuelle våpenet. I motsetning til hvordan oppdragene i for eksempel «Grand Theft Auto»-serien har fungert er det her satt fokus på lengre og mer innholdsrike oppdrag. Store mengder dialog, muligheten til å utføre oppdrag på flere måter og større oppdrag generelt skal være stikkord her, og det lover godt.

Det nevnte attentatet gikk ikke som planlagt, og man ender opp med å måtte løpe etter målet for å likvidere det på mer konvensjonelle måter. Her fikk vi et godt innblikk i hvordan skuddvekslingene i spillet forekommer, og de var definitivt av det oppsiktsvekkende slaget. Blant nøkkelpunktene finner man et avansert dekningsystem som lar deg bevege deg fra sted til sted uten å ta skade. Dessuten var det herlig hvor merkbar den grundige fysikkmotoren var når skuddene ikke traff målet. Trebjelkjer splintres, flasker knuses og stedet så etter kort tid ut som et bombemål.

Suveren detaljrikdom
Siden dette spillet hovedsakelig fokuserer på historiefortelling har utviklerne lagt ned utrolig mye arbeid i omgivelsene fremfor å legge energien i å lage en lekeplass i bystørrelse. Resultatet er en unik detaljrikdom over hele fjøla. Historien er fullstendig lineær og åpner for få personlige valg, men utviklerne insisterer på at dette er nødvendig for å kunne gjennomøfre spillet på den måten de ønsker. Målet til 2K Czech har vært å skape en filmlignende opplevelse, og alt tyder på at de lykkes med det.

Et av eksemplene på hvor ekte dette spillet skal oppleves er hvordan innbyggerne interagerer med hverandre. Ingen av de mange figurene som spaserer i gatene skal være hardkodet oppførselsmessig, og de er like tilbøyelige til å stoppe opp for å tenne på en sigarett som de er til å spasere ned til den lokale skopussergutten på hjørnet for å få seg en billig skopuss. På samme måte følger ikke bilene direkte instruksjoner, men oppfører seg i forhold til omgivelsene.

Også omgivelsene er dynamiske og i konstant forandring, noe som ble demonstrert ved at vi fikk se den samme leiligheten med flere års mellomrom. Store forandringer som ulike innredningsstiler oppdages enkelt, men også trivialiteter som ulike ukeblader og baderomstepper ble vist. 2K Czech har gjort hjemmeleksene sine, og jeg er ikke rent lite spent på hvordan byen i sin helhet ender opp.

Konklusjon

Det er ingen tvil om at det har vært store forventninger til «Mafia 2» helt siden det ble annonsert, og det vi har sett gjør ingen skam på den fantastiske forgjengeren. Med en klart definert stilretning, realisme i høysetet og en tilsynelatende solid historie er det etter all sannsynlighet duket for et nytt godt eventyr i sann «Mafia»-stil.

Det gjenstår riktignok en god del arbeid for at dette spillet skal være klart for butikkhyllene, men jeg har all tro på at når sommeren kommer sitter vi med et av årets største spill i hendene.

LES OGSÅ: - Innlevelse er nøkkelen i «Mafia 2»

Denne artikkelen er levert av Gamer.no.