FILM: «Deepwater Horizon» handler om Deepwater Horizon-utblåsningen i 2010, som kostet elleve mennesker livet og forårsaket en miljøkatastrofe av historiske proporsjoner, da snaue fem millioner fat råolje lekket ut i Mexicogolfen. Video: Lionsgate Movies Vis mer

Anmeldelse: «Deepwater Horizon»

Moralsk katastrofe

Peter Berg følger i Clint Eastwoods fotspor når han leverer nok en actionfilm som stiller spørsmål ved amerikanske samfunnsverdier.

FILM: Etter å ha regissert så vidt forskjellige filmer som «Very Bad Things», «Hancock» og «Battleship», har Peter Berg i de senere år dreiet inn på det samme innadvendte amerikanske sporet som Clint Eastwood har gjort til sin spesialitet. Både «Lone Survivor» og den premiereklare «Deepwater Horizon» er enkle fortellinger om amerikanske heltedåder, beregnet på en amerikansk offentlighet som står klar til å la seg polarisere langs etablerte politiske skillelinjer. Hans neste film «Patriots Day» tar for seg bombeangrepene under Boston Marathon i 2013, og får amerikansk premiere før jul.

« Deepwater Horizon »

4
HMS fra helvete.

Kategori

Action, thriller, drama

Regi

Peter Berg

Skuespillere

Mark Wahlberg, Kurt Russell, John Malkovich, Kate Hudson m.fl.

4. november 2016

Aldersgrense

Orginaltittel

« Deepwater Horizon »

Kompakt
«Deepwater Horizon» handler om Deepwater Horizon-utblåsningen i 2010, som kostet elleve mennesker livet og forårsaket en miljøkatastrofe av historiske proporsjoner, da snaue fem millioner fat råolje lekket ut i Mexicogolfen. Berg er imidlertid langt mindre opptatt av de miljømessige konsekvensene av ulykken enn han er av det menneskelige og moralske dramaet, og «Deepwater Horizon» er først og fremst en kompakt og effektiv actionfilm hvor hederlige arbeidskarer må ta konsekvensene av oljeselskapet BPs grådighet.

Mark Wahlberg har hovedrollen som elektroingeniøren Mike Williams, som sammen med plattformsjefen «Mr. Jimmy» (Kurt Russell) representerer anstendigheten og fornuften i møte med oljeselskapets kyniske jakt på profitt. Sistnevnte legemliggjøres av en John Malkovich i storform, som kaster seg over rollen som glatt og samvittighetsløs BP-sjef med dårlig skjult fryd. Når katastrofen er et faktum er de alle fanget i samme brennende båt.

Direkte
«Deepwater Horizon» har en prislapp på 156 millioner dollar, og i 2016 er det unektelig befriende at en actionfilm av slike dimensjoner befatter seg med såpass håndfaste størrelser som elleve døde og et oljeutslipp. Sammen med vissheten om at filmen bygger på virkelige hendelser, skaper disse (i actionfilmsammenheng) moderate proporsjonene en følelse av realisme som glimrer med sitt fravær i de fleste blockbustere. Slik ofte er tilfellet med spenningsfilmer basert på sanne historier, skaper imidlertid forankringen i virkeligheten visse dramaturgiske problemer for «Deepwater Horizon».

Bergs ambisjoner om å lage en film som er tro mot de faktiske begivenhetene innebærer at det er grenser for hva slags kunstneriske friheter han kan ta seg, og resultatet er en usedvanlig enkel og direkte film, som beveger seg akkurat dit publikum tror den skal. Dermed blir de mange imponerende actionscenene og spesialeffektene bare midlertidige distraksjoner i det som først og fremst er en overfladisk kritikk av moderne kapitalisme, framført som et monument over godt gammeldags amerikansk heltemot.