Nå er spillet litt mindre mystisk

Vi har sett på «Brink».

||| LOS ANGELES (Dagbladet.no): Forrige uke avslørte «Fallout 3»-utvikler Bethesda Sofworks og «Wolfenstein: Enemy Territory»-utvikler Splash Damage navnet på deres samarbeidsprosjekt, «Brink».

De kunne også vise fram en kort og lite informativ teaser, som du kan se øverst i saken her.

På E3-messen vises imidlertid spillet bak lukkede dører, og da Dagbladet.no fikk se spillet tidligere i dag holdt heldigvis Slash Damage-sjef Paul Wedgwood ikke igjen på informasjonen som spillet, som viser seg å være et førstepersons actionspill med stort fokus på samspill med andre.

Kunstig øy
- Etter at vi var ferdig med «Quake: Enemy Territory» ville vi ha en større utfordring, og kom derfor i kontakt med Bethesda for det som skulle bli «Brink», sa Wedgwood, og fortalte litt om premisset for selve spillet:

- Handlingen finner sted på en kunstig, flytende øy i 2035. Menneskeheten har trukket seg tilbake hit som en siste tilfluktspost, men lever ikke i fred for hverandre her heller.

Sentralt på den kunstige øya er en forlatt flyplass, Ark Airport. Her viser Wedgewood fram en av spillets nyvinninger på kontrollfronten, inkluderingen av det de kaller smart-knappen — kort for smooth movement around random terrain.

- Du har alle de vanlige kontrollmuligetene du kjenner fra tilsvarende skytespill, men der du i andre spill ofte møter gjenstander og hindringer du ikke kan forholde deg til bevegelsesmessig. Ved å holde inne smartknappen hjelper vi deg å forsere disse hindringene på en enkel måte, ved at du hinter om hvordan du vil bevege deg, sier Wedgwood til Dagbladet.no.

Gir flyt
Bruken av knappen kan kanskje enklest beskrives som de to «opp og ned»-knappene i «Mirror?s Edge» slått sammen til en knapp. Wedgwood viste fram bruken ved å først gå gjennom en vanlig sikkerthetskontroll på flyplassen — da gikk alarmen.

Men om du holder inne smartknappen og ser litt opp idet du nærmer deg metalldetektoren, vil figuren klatre over. Ser du litt ned, sklir han under sensorene. Denne knappen ble senere vist i bruk under kamp, og den sørget da for eksempel for at du lett kom deg i dekning under skuddvekslingen.

Bruken av knappen er forøvrig sanntids - du setter altså ikke igang en liten animert snutt ved å bruke den. Dette betyr også at du når som helst kan avbryte handlingen du startet på.

Men for flere
Selv om «Brink» er et actionspill du kan spille helt alene, er spillet utviklet med samarbeid i bakhodet.

- «Brink» kan spilles alene, uten nettilkobling. Du vil da få en flott, cinematisk spillopplevelse som står godt på egne bein. Men det er først når du kobler deg mot nett og samarbeider med andre at spillet virkelig skinner, sa Wegdwood.

«Brink» støtter foreløpig samarbeid mellom åtte spillere, og 16 spillere når lagene spiller mot hverandre (dette er foreløpige tall, siden spillet har pre-alpha-status). Uansett om du spiller alene, mot andre eller på lag med venner, vil du ha en fast figur som bygger opp erfaringpoeng i alt han gjør - og du kan spille med denne figuren i alle modusene senere.

Bytter roller
I en scene fikk vi se laget ditt ankomme et slumområde utenfor Ark-flyplassen, der rebeller holder seg i skjul. Wedgwood hadde valgt å spille på politisiden, men fortalte at han like gjerne kunne vært rebell i handlingen.

Rundt omkring i brettene er en rekke terminaler, der du kan velge hva slags rolle du vil ha der og da. Når som helst kan du dra til en slik terminal og endre rollen din, så om du vil spille som soldat, ingeniør, infiltratør eller lignende er opp til deg.

Et av hovedpoengene med spillet er at du selv skaper dine egne mål underveis mot det endelige målet - i dette tilfellet å finne en skitten bombe som er gjemt i området. Noen oppgaver du gjennomføre, som å få en desarmeringsrobot fram til bomben, men stort sett kan du velge hvilke mål du skal ha fram til det.

For eksempel valgte Wedgwood at han ville avhøre en fiende for å få informasjon, noe som da gir medspillerne dine muligheten til å hjelpe deg i dette oppdraget - men det er helt frivillig for dem. Målet er å ha en dynamisk spillopplevelse der spillerne samarbeider om mål underveis, men det er selvfølgelig også mulig å kjøre sitt eget løp.

På slutten av demoen kom laget fram til containeren der bomben visstnok skulle ligge, men det viste seg å være noe helt annet der - men alt vi fikk se var et skinnende, grønt lys og forbløffede spillfigurer. Hva denne gjenstanden var var åpenbart noe viktig for historien, men det er altså noe de ikke vil fortelle om helt ennå.


«Brink» kommer til pc, PlayStation 3 og Xbox 360 neste år. Følg også vår E3-dekning på spillbloggen, http://db.no/spillblogg!

PRESENTERTE: Paul Wedgwood. Vis mer