ORIGINALEN: Smell-O-Vision var en spektakulær flopp i 1960. Nå gjør ideen comeback - dog i en mindre skala. FOTO: FAKSIMILE
ORIGINALEN: Smell-O-Vision var en spektakulær flopp i 1960. Nå gjør ideen comeback - dog i en mindre skala. FOTO: FAKSIMILEVis mer

Nå kommer luktkinoen tilbake i Norge

Nei, det er ikke en spøk.

||| (Dagbladet.no): Film med lukt regnes som en av tidenes mest spektakulære flopper i amerikansk filmhistorie. Nå gjør luktkinoen likevel comeback i Norge.

Onsdag skal nemlig reklamedistributøren Capa vise fram sin nye stolthet på Ringen kino i Oslo. Det dreier seg om duftende reklame med et hint av vanilje.

- Foreløpig er dette mest et stunt fra vår side, men responsen på luktreklamen internasjonalt har vært veldig god. Vi håper selvfølgelig at det blir mer vanlig, sier Svein Beruld Andersen i Capa til Dagbladet.no.

Duft av solkrem
Deres splitter nye reklame for Hennig Olsen-isen Icepod er i 3D, og mens reklamefilmen spilles av vil lukta av vanilje spre seg i kinosalen. Det skjer ved hjelp av en luktmaskin flydd til landet av det tyske selskapet Maxxxscent.

Reklame av denne typen har vært et samtaleemne i reklamebransjen siden i fjor, da Nivea kom med sin nyskapning.

Dette var en 60 sekunder lang film, som helt enkelt bestod av bilder fra en strand med tilhørende måkeskrik og bølgeskvulp. Midtveis i filmen ble det sluppet ut små duftdråper av solkrem via ventilasjonsanlegget i salen.

Responsen på reklamen var overveldende, ifølge Advertising Age.

- Jeg ser for meg at dette kan brukes på en rekke produkter, fra tyggegummi til iskrem til kaffe. Men det vil vel ikke bli aktuelt å gjøre dette i veldig stor skala foreløpig. Luktmaskinene er dyre, sier Andersen.

Scentsational!
Å være tilbakeholden med lukt på kino kan nok også være lurt, hvis man ser hvordan responsen historisk sett har vært.

De første kjente eksperimentene med duftfilm stammer fra 1916, da en kino i Pennsylvania dynket bomull i roseparfyme og plasserte den foran en elektrisk vifte som blåste lukta inn i salen.

I 1960 lanserte produsent Mike Todd (en av Elizabeth Taylors ektemenn) og hans sønn Mike Todd jr. systemet Smell-O-Vision (med det slående slagordet «It's scentsational!»).

Dette var et helautomatisk system der flasker med luktmiddel ble åpnet på spesifikke tider i framvisningen av filmen «Scent of Mystery». Filmen ble imidlertid totalslaktet, publikum uteble, og det ble ikke laget flere filmer i Smell-O-Vision.

Problemet var nemlig at duften nådde publikum lengst bak i salen lenge etter at den luktrelaterte handlingen var ferdig på lerretet. Dessuten lagde publikummere som ikke kjente lukten forstyrrende høye sniffelyder.

Ikke noe pes
Senere har blant annet kultfilmskaperen John Waters laget filmer med tilhørende luktekort («Polyester», 1982), men den gjengse oppfatningen i Hollywood har vært at lukt generelt sett er sjenerende i en kinosal.

Reklamebransjen velger likevel å ta sjansen.

- Er det ikke en risiko for at vaniljelukta vil blande seg med smaken av popcorn, og at det hele blir en kvalm opplevelse?

- Haha. Lukt skal brukes forsiktig, publikum skal ikke oppfatte dette som noe pes. Undersøkelser viser at folk synes det er morsomt med reklame på kino. Dette blir forhåpentlig et verktøy for å gjøre det enda morsommere, sier Svein Beruld Andersen.

LUKT AV VANILJE: Hvor mye Hennig Olsen har betalt for reklamen er uvisst. Vis mer