Nådeløs rapport fra markedet

Lukas Moodysson tar oss med til et sted «i det som en gang var Sovjetunionen», der Lilja (16) lever helt uten englevakt.

Lukas 4-ever Lilja (Oksana Akinsjina) har bare bilder av engler. En av dem henger på veggen i leiligheten hun kastes ut av, de andre bor i hennes eget hode. Hun ser seg selv og den yngre vennen Volodja (Artiom Bogutjarski) som lykkelig lekende, bevingede vesener. Liljas drømmer er de eneste streif av håp og magi i skildringen av et ungt liv som smadres av nød og kynisme.

Fra mannen som sa han «føler et ansvar for å spre lys og håp», regissøren med uttalt sans for «happy endings», kommer en av årets svarteste filmer - 105 minutter om grunnlaget for sexhandelen mellom Øst- og Vest-Europa personifisert ved tapre Lilja.

Forlatt av moren

I en hjerteskjærende scene i innledningen kjører hennes mor bort med sin nye venn. De skal til det forjettede land USA. Seinere mottar sosialkontoret et brev, der moren skriver at hun ikke lenger vil ha omsorgen for datteren, hvorpå Lilja spør: «Hva er omsorg?»

Den slags har hun egentlig aldri opplevd, og overlatt til seg selv, gjort hjemløs av en tante, pengelens, stolt, sårbar og drømmende, består livet av et vennskap med et enda yngre, vanskeligstilt barn - samt mulighetene til å selge kroppen sin til brutale menn.

Lilja er født på samme dag som Britney Spears, men Britney slipper formodentlig å sniffe lim. Så kommer en kjekkas og tilbyr jobb i Sverige.

Nøkternt talende

Unge Oksana Akinsjinas portrett av naive, ulykkelige Lilja er like nakent troverdig som Moodyssons film. Hun spiller med alle sanser, hans kameraer fanger inn omgivelser uten rom for håp og raushet, forfallent nedslitte forstadsmiljøer av mørkt grelle farger, bebodd av mennesker som alle slåss for sine egne liv og dermed ikke kan ta hensyn til andres.

Uten overtydeligheter, med knappe, talende dialoger introduseres vi i en virkelighet for så vidt kjent fra nyhetssendinger. Her framstår den i all sin brutalt realistiske umenneskelighet.

Etter en gnistrende, hjertevarm debut med «Fucking Åmål», og etter munter raljering over 70-tallets høystemte radikalere i «Tillsammans», er det modig gjort av Moodysson å bevege seg inn på langt mindre publikumsvennlig territorium. Verden innhentet selv ham, og i alle fall selger Lilja aldri verken hjertet eller lyset inne i seg.

VENNER FOR LIVET: Lilja og Volodja prøver å

redde hverandre i LukasMoodyssons beksvarte drama om sexhandelen mellom Øst- og Vest-Europa - troverdig, realistisk og brutalt fra regissøren som før sverget til «happyendings».