Når kvinner blir sjefer

Sterke glimt fra tabloidpressen i uforløst thriller.

Regissøren bak «Ä nglagård»-suksessen, Colin Nutley, har fått den åpenbart takknemlige oppgaven å filmatisere Liza Marklunds populære thrillerserie om reporteren Annika Bengtzon. Den første i serien, «Sprengeren», er allerede sett av 700000 svensker.

Ny sjef

Filmen handler om en serie bombeattentater i Stockholm, det første av dem rettet mot et OL-anlegg under forberedelsen til sommer-OL. Organisert terror eller vold av mer privat karakter? Den nyutnevnte kvinnelige kriminalsjefen i tabloidavisa Kvällspressen, Annika Bengtzon, organiserer dekningen av saken - til forargelse for eldre, frustrerte og lett utbrente haier i redaksjonen.

Attentatene øker trykket i konfliktene innad i redaksjonen. Det viser seg at det eneste dødsofferet er en kvinnelig OL-sjef.

Mer skal ikke røpes, annet enn at dette blir en gjennomført fortelling om forskjellige konsekvenser av at kvinner forsøker å gjøre administrativ karriere i mannsdominerte miljøer. Her har Marklund/Nutley sin brodd.

Mister nerve

Liksom Marklund gjør det i sin bok, gir Nutley - godt hjulpet av sin kone og glimrende hovedrolleinnehaver Helena Bergström - en uvanlig treffende og troverdig skildring av det indre livet i ei avis.

Brasse Brännström (en av de bitre og utbrente) er blant mange som gjør en formidabel innsats på skuespillersida, og Nutley motstår fristelsen til spektakulære skildringer av eksplosjoner og vold og konsentrerer seg om miljø- og menneskeskildring, også innad i Bengtzons privatliv. Så langt utmerket, ned til minste detalj.

Men filmen mister nerve når den mot slutten nødvendigvis må ta opp thrillertråden. Dramatikken blir for detektime-kortpustet, dessuten forutsigbar og følgelig verken nifs eller spennende nok. Her, som i Marklunds bok, blir krimintrigen redusert til et middel i det feministiske budskapets tjeneste.

Men «Sprengeren» kunne gjerne vært pensum på journalisthøyskolen.

KRIMREPORTER: Helena Bergström er en glimrende hovedrolleinnehaver i «Sprengeren». Men filmen imponerer ikke Dagbladets anmelder.