JA TIL ANONYMITET: «Vi trenger digitale steder der vi kan uttale oss fritt, uten frykt for at framtidige ansettelser eller forhold skal settes i fare på grunn av et Google-søk», skriver innsenderen, og trekker fram «World of Warcraft»-gamere som et mønstereksempel på et digitalt sted med anonym, sivilisert debatt. Foto: Scanpix
JA TIL ANONYMITET: «Vi trenger digitale steder der vi kan uttale oss fritt, uten frykt for at framtidige ansettelser eller forhold skal settes i fare på grunn av et Google-søk», skriver innsenderen, og trekker fram «World of Warcraft»-gamere som et mønstereksempel på et digitalt sted med anonym, sivilisert debatt. Foto: ScanpixVis mer

- Nettsamfunn er ikke «vill vest»

INTERNETT: I anonymitet ligger frihet og demokratisering. Så hvorfor gir vi så lett slipp på den når vi går på nettet? Hvorfor setter vi den opp som en kontrast til god debatt?

||| Det blir stadig færre steder på internett der en kan være anonym. Trenden er å regulere oppførsel ved å tvinge nettdebattanter til å operere under fullt navn. En myte spinnes der det settes likhetstegn mellom anonymitet og dårlig diskusjon. Sammen med denne myten gis det inntrykk av at det er en enten-eller-situasjon: At vi må velge mellom sivilisert debatt og anonymitet. Realiteten er at internett kan både være et sted der vi opererer med ekte navn, og som anonyme deltagere. Vi kan være som Ole Brumm og velge «ja, takk, begge deler», men bare om vi kjemper for anonymiteten. Hvis vi ikke passer på den, vil den forsvinne.

Med Facebook har vi endret måten vi forstår representasjon på nettet. For ti år siden ville vært utenkelig å legge ut ekte navn og bilde til et enormt, ukjent nettsamfunn. I dag er det normalt. I tillegg har Facebooks ubestridte suksess gitt grobunn for en voksende trend til å knytte deltagelse på nettet til ekte navn.

Artikkelen «World of Warcraft»-spillere i harnisk» i Dagbladet 8. juli viser til et aktuelt eksempel. Spillprodusenten Blizzard, mest kjent for å stå bak onlinespill-suksessen «World of Warcraft», ønsker å lansere noe de kaller «Real ID». Med «Real ID» vil deltagelse i de offisielle spillforumene skje under ekte navn. Dette grepet blir tatt i et forsøk på å renske opp i forumene og ukulturen kjent som «trolling». For et «troll» er målet med å bidra i debatten å avspore diskusjonen gjennom provokasjon og usaklige uttalelser. Målet for et troll er å være usaklig, gå på person heller enn sak og gjøre det vanskelig å få en produktiv debatt. En av tankene bak «Real ID» er at trollene vil forsvinne sammen med anonymiteten. For vil ikke et krav om å stille med fullt navn bøte på slik oppførsel?

Det er klart at det å poste under ekte navn vil ha en effekt på interaksjonen i disse forumene, men hva man får - og hva man taper er mer uklart. Om terskelen for å delta høynes påvirker det alle, ikke bare de som er der for å ødelegge. Det tilhører sjeldenhetene at det å operere anonymt fører til fraskrivelse av god folkeskikk. I likhet med alle andre steder er det bare slik at de som bryter reglene er så mye mer synlige.

Trolling er forsåvidt ikke forbeholdt nettet, og det er naivt å tro at gode debatter er resultat av å stille med ekte navn. Du kan slå på et debattprogram på TV og se voksne folk, med fullt navn, i beste sendetid, være usaklig og drive med personangrep. Mange ganger i saker som bevisst blir tatt opp for å provosere. Det samme kan sies om mye som deles over en pils eller i en taxikø. Navnet er ikke hva som avgjør kvaliteten på diskusjonen eller hvor mye trolling som pågår.

Kampen for anonymitet er ikke et valg mellom kontroll og kaos. Nettsamfunn er ikke et slags «ville vesten» der alle kan gjøre som de vil. Realiteten er at under psevdonym står man fremdeles til rette for det man sier - riktig nok i liten grad utenfor nettsamfunnet, men i stor grad innenfor det. Fordi ens rolle i et nettsamfunn er basert på hva en gjør i og for det samfunnet (i stedet for status opparbeidet gjennom utdannelse eller arbeid), er en helt avhengig av sitt rykte. I spill som «World of Warcraft» vil et rykte for pålitelighet og gode ferdigheter bety innpass i et prestisjefylt spillersamfunn. I avisens kommentarfelt vil et rykte for å være saklig gi tyngde til ens argumenter. For en blogger betyr det flere lesere.

Suksessfulle forum kjennetegnes ved at de har streng moderering. De har mange og engasjerte brukere som legger inn ekstra tid og innsats for å holde standarden oppe. Kombinasjonen av intern regulering gjennom å passe på sitt renommé og ekstern regulering fra moderatorer er et velfungerende system for god og produktiv nettdebatt.

Anonymitet handler også om privatliv. Flere har måttet lære gjennom bitter erfaring at selv om Facebook oppleves som privat, er det vi skriver der offentlig informasjon. Nettstedet har et iboende krav om gjennomsiktighet, ikke minst for at vi skal koble vårt navn til søkbar informasjon om våre interesser og venner. Mannen bak Facebook, Mark Zuckerberg, ser dette som uproblematisk. Han mente faktisk at hvis man var ukomfortabel med å ha både privat og offentlig identitet på samme sted, manglet man integritet. Han sier da at hvis du ønsker å være anonym, eller holde tilbake informasjon om deg selv til enkelte parter, er det fordi du har noe å skjule.

Å legge ut store mengder privat informasjon om oss selv er i høyeste grad problematisk. Vi må få lov til å beskytte vårt privatliv, selv når det leves ut på nettet, uten å bli beskyldt for å ha svak karakter eller urent mel i posen. Detaljer som vi elleres ikke ville sett på som relevant blir lagret og lagt ut. Et navnesøk kan gi alt fra din personlige hjemmeside til en resultatliste fra et orienteringsløp i 1993.

Vi mennesker glemmer en hel rekke ting, men digitale medier har fryktelig god hukommelse. Vi trenger også digitale steder der vi kan uttale oss fritt, uten frykt for at framtidige ansettelser eller forhold skal settes i fare på grunn av et Google-søk.

Etter at forslaget om «Real ID» ble kjent, ble det i løpet av et par dager postet rundt 60 000 innlegg i protest på det offisielle forumet til spillprodusenten Blizzard. Med en slik oppslutning nådde saken internasjonale nyhetsmedier, og den 9. juli trakk Blizzard tilbake kravet om å delta med ekte navn i egne forum. Saken viser at kampen om anonymitet er av betydning, og ikke minst: At i anonymitet ligger også makt.

Under pseudonymer mobiliserte spillersamfunnet for sin rett til å være anonym. De vant.