Misforstår: Dersom ikke ungdom lærer om alle seksualitetens nyanser, vil de misforstå ordet sex til å bety kun samleie, skriver kronikkforfatteren.
Illustrasjonsfoto: Amoroteket
Misforstår: Dersom ikke ungdom lærer om alle seksualitetens nyanser, vil de misforstå ordet sex til å bety kun samleie, skriver kronikkforfatteren. Illustrasjonsfoto: AmoroteketVis mer

Nok sex

Bruken av ordet «sex» skaper et kamuflert samleiepress.

Ordet «sex» kom inn i de nordiske språk på 1960-tallet og siden har det gått inflasjon i å bruke det. Det er liten tvil om at ordet har gjort en viktig jobb som døråpner i de siste 50 årene. Vagheten i betydningen kan ha gjort det enklere å bruke, og dermed bidratt til en større åpenhet. Men denne vagheten har sin bakgrunn i amerikansk og engelsk kultur, som tradisjonelt har vært preget av skyhet og hemninger til seksualitet.

I disse kulturene er seksualiteten preget av skam. Av hemninger og skam som de nordiske land ikke har vært like preget av. La oss være stolte av de nordiske språkene og sexologiens kunnskap. Vi må ta vare på dette. En måte å ta dette videre på, er å unngå å understøtte hemninger og vaghet gjennom bruk av et ord som formidler utydelighet. Selv innen forskning er betydningen av ordet sex ofte uklar. I spørreundersøkelser om seksualvaner kan du lese spørsmål som «Når hadde du sex sist?», «Hva motiverer deg til å ville ha sex?» og «Hvor mange ganger har du sex i løpet av uken?» Hva spørres det om, onani, samleie eller orgasme?

Barn og unge forlanger tydelighet. De behøver tydelighet. De fortjener tydelighet. Om du ikke formulerer deg presist og konkret om seksualitet, vil de bli usikre. Siden ordet sex ikke er entydig, er det heller ikke egnet til å bruke i seksualundervisning. Tydelighet i ord gir større sannsynlighet for tydelighet i handling.

Hvis ikke elevene lærer å kommunisere tydelig, hvordan kan de da sette egne grenser og forstå andres nyanser og grenser? Dersom ikke ungdom lærer om alle seksualitetens nyanser, vil de misforstå ordet sex til å bety kun samleie. Hver gang du bruker ordet vil du derfor kunne bidra til et kamuflert samleiepress. Seksualitet er så mye mer enn samleie. Altfor mye av seksualopplysningen og våre samtaler med egne barn fokuserer på «husk å bruke prevensjon når du skal ha sex».

Men ungdom vil ikke alltid ha samleie. Og er det noe barn og ungdom har god kompetanse på, så er det å bruke hender til egen glede og seksuell nytelse. Disse erfaringene får ingen anerkjennelse i språket vi benytter når vi bruker «sex» om det meste.

Vår appell er: Vis kunnskap og mot, og bruk et tydelig språk med konkrete formuleringer. Når man som foreldre, ungdomsarbeider, lærer og seksualunderviser er tydelig om dette, kommer det bare positive tilbakemeldinger fra elevene. De blir lettet når kunnskap om ulik seksuell praksis ikke blir kamuflert av ett ord.

Barn og unge er vitebegjærlige og det skal vi respektere dem for. Vi må lære barn og unge til å spørre «Hva mener du når du sier sex i denne sammenhengen?» og «Hva mener du med at det er viktig at ungdom må beskytte seg når de har sex?». Det blir vanskelig for dem å forstå hvilke beskyttelser de skal velge hvis ikke språket kommuniser dette faglig presist.

La oss ta to vanlige råd til ungdom om sex: «Det er viktig at ungdom kan starte med sex når de er modne til det» og «Det er ikke vanlig å alltid ha lyst på sex». Hva betyr det? Hva formidler det av holdninger? Hva mener du når du sier det slik? Hva forstår de når de hører deg si det slik? Hva er det de mister? Lysten på å onanere, lysten på å ha samleie? Lysten på å fantasere?

Når mediene omtaler seksuelle overgrep, er ordet sex en gjenganger. Det er mangel på respekt overfor den krenkede å bruke ordet sex i slike saker. Utsagn som «Barnet ble brukt som sexleketøy» vil antakelig høres bedre ut for den krenkede om det var formulert «Barnet ble misbrukt og utsatt for seksuell omgang mot sin vilje».

Det ellers så korrekte språket blant advokater og jurister er også påvirket. «I retten erkjenner mannen straffskyld for sex med mindreårig samt». Har ikke advokater lært at det er forskjell på seksuell omgang, seksuell handling og seksuell krenkende atferd? Blir ikke faglige begreper brukt, blir heller ikke opinionen kjent med disse grensene.

Både voksne og barn bør få vite mer om straffelovens paragrafer mot seksualforbrytelser. Det er forskjell på blotting, beføling og samleie. Brukes sex om alt, så avspeiles ikke lovverket. Og hva er et sexmisbrukt barn? Det er like ille som å si «et lamt barn» i stedet for å si «et barn utsatt for skader som har gitt lammelser». Noen ganger skal man ikke fatte seg i korthet. Det blir ikke kort og godt. Det blir kort og vondt for den det angår.

Vi ser bare én god grunn til å bruke ordet sex. Det er som overskrift på notater, dokumenter og forskningsrapporter. Det gjør tekstene lettere tilgjengelig for søkeverktøy. Når vi blir tydeligere til å kommunisere at seksualitet er så mye mer enn sex, kan vitenskapen sexologi bli mer interessant enn alt det andre banale og useriøse som ligger på Internett.

Vi oppfordrer alle som skal kommunisere om seksualitet, enten det er de lyse sider eller de mørke sider, om å ta tilbake nyanser og faglighet. For hva mener du med at det er viktig at ungdom setter grenser når de skal ha sex? Hva mener du når du sier at det er viktig at ungdom må beskytte seg når de har sex? Hva mener du egentlig når du sier at det er så viktig at ungdom skal bli fri til å ha sex?

Hvordan kan vi forvente at barn og unge skal bli bedre til å kjenne egne andres grenser hvis språket de arver både er fattige på ord og upresist om seksuelle handlinger? Språk og ord går i arv.