PROGRAMLEDERE: Jenny Skavlan og Hans Olav Brenner er to av programlederne for NRKs «Sommeråpent». Foto: Julia Marie Naglestad/NRK
PROGRAMLEDERE: Jenny Skavlan og Hans Olav Brenner er to av programlederne for NRKs «Sommeråpent». Foto: Julia Marie Naglestad/NRKVis mer

NRK kaprer TV-sommeren

«Sommeråpent» går av med tv-seieren med over en halv million seere.

(Dagbladet): Ifølge tv-tall fra Gallup som er kjørt av NRK går almennkringkasteren av med seieren i kampen om tv-seerne i sommer.

Ifølge tallene for de tre siste ukene topper NRKs egenprodukssjoner «Sommeråpent » og «Sommertoget» lista over de mest sette programmene. De beste ukene har Sommeråpent over en halv million seere.

TV 2 satsingen «Allsang på grensen» kommer litt lenger ned på lista med over 300 000 seere.

Ikke overrasket

- NRK topper alt, sier Marianne Massaiu, Broadcast Manager og for Mediacom.

Hun synes ikke det er overraskende at NRK topper listene med de høyeste seertallene og at disse går til kringkasterens egenproduksjon «Sommeråpent».

- Over 500 000 er veldig gode seertall. Det er veldig få programmer om sommeren som har over en halv million seere, sier hun.

Ifølge Massaiu skaper det nære og kjære lokalt engasjement.

- Der har NRK truffet en nerve. Det er lurt at de melker kua, sier hun.

- Det går så mye repriser sommertid. Seerne er ikke akkurat belønnet med klasse-tv. Det er lite aktualitetsprogrammer og nye egenproduksjoner hos de andre kanalene. TV 2 har bare «Tour De France» og «Allsang på grensen». Seertallene til «Tour De France» avhenger av hvordan det går med de norske deltagerne, sier hun.

«Allsang på Grensen» hadde litt over 300 000 seere 6.juli og rundt 360 000 seere uka etter. Mens dagsendingene til «Tour De France» i snitt i år har hatt rundt 119 000 seere.

Over 300 000 er gode seertall ifølge Massaiu.

Sparer på kruttet

Ifølge Massaiu er det ikke uvanlig at de kommersielle kanalene ikke legger inn mye innsats om sommeren.

- De sparer kruttet til etterspørselen blir større igjen mot høsten rundt skolestart. Det er generelt mindre tv-aktivitet om sommeren da folk holder på med andre ting, sier hun.

Ifølge Massaiu har oppslutningen til NRKs sommeråpent også en sammenheng med at programmet samler seere i alderen 60+.

- Det er høy snittalder på seerne om sommeren. De som ser mye tv ser fortsetter med det om sommeren. De ser både «Dagsrevyen», «Sommeråpent» og «Fader Brown». De som ser lite, ser enda mindre, sier hun.

Massaiu tror ikke manglende egenproduksjoner fra TV 2 handler om at de ikke tør å måle krefter med NRK.

- Det handler ikke om at de ikke tør, men at de ikke prioriterer dyre egenproduksjoner utover Touren og Allsang nå på sommeren, sier hun.

- Viktig innhold

Jarle Thalberg, mediedirektør i GroupM, påpeker at etterspørselen etter reklame er veldig liten om sommeren.

- Da vil ikke tv-kanalene bruke mye penger på å få seere de ikke får solgt til annonsørene. NRK har en annen agenda og har dermed et sterkere sommerskjema relativt sett mot de kommersielle kanalene, sier han.

- Hvor imponerende er det at NRK har flest seere når det er lite konkurranse?

- Det er selvsagt ikke imponerende å vinne en kamp uten motstandere. Samtidig er det bra og viktig at NRK lager et godt innhold på tv skjermen også om sommeren, sier han.

Fornøyd med seertallene

Programdirektør i TV 2, Jarle Nakken, opplyser at han er fornøyd med seertallene til «Allsang på Grensen» og «Tour de France» i sommer.

TV 2 har tidligere hatt egenproduksjoner av «sommerkveld»-programmer om sommeren. I fjor sendte TV 2 «God sommer Norge».

- Hvorfor lager dere ikke denne typen program i år?

- Disse sommersatsingene treffer ikke så bra i vår målgruppe, som er i alderen 20-49 år. Sommeren er i utgangspunktet ingen høysesong for oss. Høysesong for oss er på høsten og i vårsesongen. Vi har mange nye programmer og satsinger til høsten, sier han.

Nakken lar seg ikke stresse av at NRK topper listene over seertallene de siste ukene.

- Vi ser på hele året som helhet og at vi treffer i de viktigste kommersielle månedene, sier han.

Gode seertall

- Vi har hatt en kraftig økning i seere til Allsang på grensen. Forrige uke var det bedre enn fjoråret. «Allsang på Grensen» er en av våre bautaer om sommeren, sier Jan- Petter Dahl, kommunikasjonssjef i TV 2.

Ifølge Jan-Petter Dahl har også «Tour de France» gode seertall.

- «Tour de France» går også veldig bra. De bekler mellom syv til åtte timer av TV 2s sendetid og er en tradisjon for TV 2, sier Jan-Petter Dahl.