PÅ TOPP: NRK ble felt ti ganger i Pressens Faglige utvalg i fjor. De siste fem årene har NRK blitt felt 49 ganger.  Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX
PÅ TOPP: NRK ble felt ti ganger i Pressens Faglige utvalg i fjor. De siste fem årene har NRK blitt felt 49 ganger. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIXVis mer

NRK med verstingrekord i PFU

- Vi er ikke fornøyd.

(Dagbladet):Pressens Faglige Utvalg (PFU) publiserte i dag sin årsstatistikk for 2015. Oversikten viser blant annet hvilke medier som har blitt felt for å bryte pressens etiske regelverk, Vær Varsom Plakaten, flest ganger.

Øverst på denne listen ligger NRK som ble felt ti ganger. Seks av fellelsene var for brudd på pressetikken, mens fire av sakene endte i kritikk fra utvalget.

- Vi er ikke fornøyd. Spesielt fordi vi er blitt felt på tre ting som er veldig viktige for oss, nemlig  samtidig imøtegåelse, faktasjekk og tilsvar. Vi må bli enda mer presise i håndtverket vårt, sier NRKs nye etikkredaktør Per Arne Kalbakk

NRK er blitt felt 49 ganger de siste fem årene, noe som er desidert høyest av alle norske medier.

Kalbakk forteller at NRK har hatt mer fokus på etikk de to siste årene etter de mottok kritikk for en omstridt reportasje om en romkvinne sitt møte med det norske fengselssystemet. I reportasjen unngikk NRK å opplyse at kvinnen var dømt for medvirkning til tvangsekteskap og medvirkning til voldtekt.

- Etter den saken skjerpet vi fokuset på etikk i nyhetsavdelingen på Marienlyst, noe som har gitt resultater de siste årene. I fjor var fellelsene spredt rundt flere avdelinger og distriktskontorer.

Kalbakk vil i tida fremover sette i gang flere tiltak, blant annet et opplæringskurs i pressetikk for hele NRK.

Telemarks-avisen Varden med fem fellelser og TV 2 med tre følger på plassene bak. Dagbladet ble felt én gang av PFU i fjor.

Mer engasjement Totalt mottok PFU 500 klager på norske medier i fjor, noe som er en økning på 73 klager fra året før.

Generalsekretær i Norsk presseforbund, Kjersti Løken Stavrum, tror ikke det høye tallet skyldes dårligere journalistikk

- Jeg tror den store veksten først og fremst skyldes at vi har gjort det enklere for folk å klage inn saker digitalt. Vi ser også at publikum engasjerer seg i saker som ikke berører dem direkte, som for eksempel bildet av Aylan Kurdi, og er opptatt av at dette dekkes på en god måte.

Punktet om samtidig imøtegåelse i Vær Varsom Plakaten felte flest medier i fjor. Kort fortalt handler punktet om at de som blir kritisert i media, skal få mulighet til å svare på kritikken før noe blir publisert.

- Det viser dessverre at redaksjonene snubler i noe av det aller viktigste i journalistikken, nemlig at en sak alltid skal belyses fra to sider. At alle får svare i saker som angår dem er en viktig forutsetning for god journalistikk.