VANT PRIS: Anders Fjellberg (t.h) og Tomm W. Christiansen vant Den store journalistprisen. De deler førsteplassen med Vegard Venli. Helt til venstre ser vi Harald Stanghelle, redaktør i Aftenposten og leder av Norsk Redaktørforening. Foto:

Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
VANT PRIS: Anders Fjellberg (t.h) og Tomm W. Christiansen vant Den store journalistprisen. De deler førsteplassen med Vegard Venli. Helt til venstre ser vi Harald Stanghelle, redaktør i Aftenposten og leder av Norsk Redaktørforening. Foto: Foto: Christian Roth Christensen / DagbladetVis mer

Ny prestisjepris til Dagbladet: - En stor ære

«Våtdraktmysteriet» høster inn.

(Dagbladet): Tirsdag ble vinnerne av Den store journalistprisen offentliggjort på Sentralen i Oslo. Prisen deles ut av Norsk Presseforbund, og har blitt delt ut hvert år siden 1991.

Hele 31 kandidater var nominert, og i år ble to vinnere kåret. Dagbladets Anders Fjellberg og Tomm W. Christensen kunne sole seg i glansen, og det samme kunne Vegard Venli i Kommunal Rapport.

Venli sørget for at aksjonærregisteret ble åpent for pressen.

Dagbladet vant for den allerede SKUP-vinnende reportasjen om «Våtdraktmysteriet».

- Historien om to anonyme, unge menn som flykta sammen, sleit sammen, drukna sammen, men som hver for seg drev i land i Nederland og Norge er helt spesiell. Det er historien om drøm og om tragedie, sa Harald Stanghelle, leder for Norsk Redaktørforening, fra scenen om Fjellberg og Christiansen.

- Stor ære På telefon fra Sentralen forteller Fjellberg at de er glade for å vinne prisen han omtaler som den «mest høythengende journalistiske prisen i Norge».

- Det er en stor ære å vinne. Det betyr mye for både meg og Tomm, og kan sees på som en anerkjennelse av det journalistiske arbeidet vi har lagt ned, mener Fjellberg.

På spørsmål om de blir lei av å motta så mange priser, svarer han at det er helt utenkelig.

- Det blir vi ikke. Dette fungerer som stor inspirasjon til å fortsette å lage ambisiøs og viktig journalistikk om ett av de viktigste temanene i vår tid, nemlig flyktningkrisen, sier han.

Christiansen forteller at det har vært gøy å få være med på prosjektet.

- Vi har fått inntrykk av at den er godt likt, og det er veldig hyggelig, sier han.

Engasjerer leserne Magasinet-redaktør Karine Østtveit påpeker at slagordet «helgas største leseropplevelse» får en bredere definisjon med saker som «Våtdraktmysteriet», som gjør det til helgas viktigste leseropplevelse.

Også i en digital tid.

- Det vakte enorm interesse blant våre lesere, både i Norge og internasjonalt. Når vi ser hvor lang tid folk har brukt på saken, er det tydelig at de aller fleste har lest til bunnen - selv om det er en lang sak. Det er løfterikt fremover, i forhold til hva vi skal drive med, sa hun fra scenen.

Østtveit forteller også at de er stolte av hva Fjellberg og Christiansen har fått til.

- De har skapt en tekst som har menneskeliggjort flyktningkrisen for lesere i hele verden. Samtidig har arbeidet endt med at de måtte overbringe et dødsbudskap til to familier som fortsatt hadde håp, forklarer Østtveit.

Hun forklarer at de er glade for at juryen har verdsatt arbeidet Fjellberg og Christiansen har lagt inn i saken, men sier at priser ikke er det viktigste denne saken har oppnådd.
 
- Det viktigste har hele tiden vært det samme som var målet da vi begynte: Å gi to familier et svar de ikke ville fått uten Anders og Tomm sin innsats.

Sterk historie Da det ble funnet to mystiske våtdrakter med 67 dagers mellomrom i Nederland og Norge i fjor vinter, mente Fjellberg at det måtte være en større historie bak det hele.

Sammen med Christiansen begynte han å grave i hvem disse draktene kunne ha tilhørt.

Dette resulterte i at de kom fram til noe politiet i fire land ikke klarte.

Resultatet ble til saken «Våtdraktmysteriet», som sto på trykk i Magasinet 13. juni, og et omfattende visuelt prosjekt laget av Dagbladets Anders Wiik, på nett.

Når ut Siden har saken blitt omtalt i store medier over hele verden.

Aviser som britiske Sunday Times og belgiske De Standard har gjengitt reportasjen i sin helhet. Den ble også omtalt av The New York Times, BCC og Bloomberg, for å nevne noen.

Fjellberg ble også invitert til å holde TED-foredrag. Det ble sett over en million ganger. TED inviterer forskere, politikere og andre relevante og aktuelle personer til å holde snakke om emnet sitt.

Dette regnes som en av verdens mest betydningsfulle foredragsscener.

- Det er inspirerende og hyggelig med anerkjennelse, sa Fjellberg da han i mars fikk vite hvor mange ganger foredraget var sett.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram