LEDERROLLE: Emma Stone fikk nettopp Oscar for beste kvinnelige hovedrolle for jobben hun gjorde i filmen «La la land».  Foto: Filmweb
LEDERROLLE: Emma Stone fikk nettopp Oscar for beste kvinnelige hovedrolle for jobben hun gjorde i filmen «La la land».  Foto: FilmwebVis mer

Kvinner i filmbransjen

Ny rekord: Aldri har det vært flere kvinnehelter i Hollywood-filmer

Mens nesten ingen store filmer har kvinnelige regissører.

(Dagbladet): Mangel på kvinnelige hovedroller i film, er et stadig tilbakevendende tema. Men tar vi de hundre mest sette amerikanske filmene fra i fjor, er det en positiv tendens.

29 prosent av dem av dem har en kvinne i hovedrollen, og mer skal det ikke til, det ble et rekordår for kvinnelige filmhelter.

Det er Center for Study of Women in Television and Film i San Diego som melder dette i sin nye rapport. Hvert år ser de på hvordan det står til med kjønnsfordelingen i filmbransjen i USA.

Mannens verden

Tittelen på årets studie er «It's a Man's World», og det hersker ingen tvil om at det fortsatt er menn som dominerer både foran og bak kamera. Men små lyspunkt skal man ta med seg.

2016 kunne skilte med sju prosent flere kvinnelige hovedroller enn 2015, men da dreier det seg altså bare om amerikanske produksjoner, og de hundre største publikumsvinnerne.

37 prosent av de bærende rollene var besatt av kvinner, og når man så på hvor mange kvinneroller som hadde replikker i filmene, endte tallet på 32 prosent.

DRAMA-KVINNE: Natalie Portman spiller presidentfruen i filmen «Jackie», en av fjorårets kvinnelige hovedroller. Foto: Filmweb Vis mer

Komiske kvinner

Så hvilke roller spiller disse kvinnene?

Det viser seg at kjønnsstereotypiene holder seg konstant. Kvinnelige karakterer ses sjeldnere arbeidende på jobb, enn menn. De blir heller ikke framstilt som lederskikkelser. Når de setter seg mål, er det på det personlige plan, sjelden karrieremessig. Og kvinnene er yngre enn mennene de spiller mot.

Det kan også legges til at 76 prosent av de kvinnelige hovedrollene var hvite.

Når det gjelder filmsjangrene kvinner har lettest for å få hovedroller i, lå komedier på topp med 28 prosent, fulgt av drama med 24 prosent.

En kvinnelig actionhelt er forløpig ingen vinner. Bare tre prosent av actionfilmene hadde en kvinne i hovedrollen.

Regissørene derimot

Og så over til den mindre positive delen av studiet, nemlig den som handler om kvinnene som befinner seg bak kamera.
For til tross for alle diskusjoner om kvinners manglende muligheter i filmbransjen, og lovnader om å satse på kvinnelige regissører, er ikke dette synlig i praksis.

Bare sju prosent av alle regissører som jobbet med de 250 største og mest innbringende amerikanske filmene i fjor, var kvinner. Og tallet har gått ned med to prosentpoeng i forhold til året før.

- Jeg er målløs, sier administrerende direktør Martha Lauzen, administrerende direktør i Center for Study of Women in Television and Film til Variety.

Hun mener det er bemerkelsesverdig at tallet går ned med tanke på all den oppmerksomheten og alle som har snakket om dette i løpet av de siste par åra.

- Det er helt klart at dagens måte å jobbe med dette på, ikke virker, sier hun.

Til slutt, i arbeidet med disse 250 mest innbringende, amerikanske filmene, var det 17 prosent kvinner som jobbet bak kamera i ulike funksjoner. Og altså 83 prosent menn.