#EMNEORD: Facebook innfører emneord, eller hashtags på godt norsk, fra i dag, i et forsøk på å møte konkurransen fra Twitter, Instagram og andre sosiale medier. Funksjonen er foreløpig ikke tilgjengelig i Norge. Foto: SCANPIX
#EMNEORD: Facebook innfører emneord, eller hashtags på godt norsk, fra i dag, i et forsøk på å møte konkurransen fra Twitter, Instagram og andre sosiale medier. Funksjonen er foreløpig ikke tilgjengelig i Norge. Foto: SCANPIXVis mer

Og der ble Facebook #enda #litt #mer #irriterende

Innfører emneord som på Twitter og Instagram.

Hashtags - emneord eller emneknagger på norsk - er en smart måte å merke et innlegg eller et bilde i sosiale medier slik at det kan sees og leses av alle som er interessert i det man publiserer. I sosiale medier er de blitt en viktig del av infrastrukturen, og av språket.

Ved å merke et innlegg på på Twitter, Instagram, Tumblr eller Pinterest med et bestemt emneord med #-tegnet foran som markør, kan alle som søker på dette ordet se ditt innlegg. Dette gjør de åpne, felles samtalene i sosiale medier enklere å følge.

I dag ble #emneord - skal vi ikke prøve å gå for det norske ordet? - innført på Facebook.

Emneordene er søkbare, og klikkbare. Klikker du på et emneord, får du opp en egen strøm med innlegg merket med dette emneordet. Det vil også virke med emneord som opprinnelig kommer fra for eksempel Instagram. Man kan også opprette nye innlegg direkte fra et søkeresultat eller emneord-strøm.

Det kan nok bidra til flere og mer strukturerte debatter, samtaler og interessefellesskap på tvers av nettsamfunnet.

MEN IKKE i Norge, forløpig. Facebook ruller som vanlig nye tjenester ut trinnvis.

Heldgigvis, vil nok noen si.

Emneord har nemlig også en annen og noe mørkere side.

På sitt verste er de distraherende, språklig søppel, et skingrende rop om oppmerksomhet fra dem som kjemper desperat om flest følgere og likes på det sosiale nettet.

Man har fått en forsmak på hvordan det kan bli seende ut i nyhetsstrømmen etter at det ble mulig å dele Instagram-bilder videre dit. De mest iherdige emneord-misbrukerne dukker opp i nyhetsstrømmen min med bilder fulgt av de mest utrolige remser.

Et dårlig bilde fra stranda kan for eksempel bli fulgt av noe som dette: #summer #onthebeach #swimming #norway #oslofjord #fine #jenter #foreldre #baby #girls #mother #baby #happydays #holiday #lovemylife.

Det gjelder både offentlige figurer som har lyttet til den såkalte #SoMe-ekspertisens råd om at man må «bygge sin egen merkevare» for enhver pris, eller vanlige brukere som bare vil ha flest mulig likes på Insta-bildene sitt.

At Facebook i dag åpnet for emneord, er åpenbart et svar på konkurransen fra Twitter, Instagram og andre aktører som har videreutviklet det sosiale mediekonseptet. De brede samtalene om ting mange er opptatte av, er vanskeligere å følge når de ikke kan sees i en felles tråd på tvers av brukere, land og medieplattformer, slik emneordene muliggjør.

De samtalene, den trafikken, og de annonseinntektene, ønsker Facebook seg desperat.