Olsenbanden jr. på rocker\'n

Uskyldig moro, med litt innlagt bonushumor for voksne.

FILM: Olsenbande-filmene har omsider truffet sin rette målgruppe - barn. Den relativt enkle humoren som omga gamlegutta fra Kampen, er i juniorutgavene særdeles velegnet for et ungt publikum. Det er rett og slett uskyldig moro. Ikke er det særlig skummelt heller.

Solid regi

«Olsenbanden jr. på rocker\'n» er spillefilm nummer to i juniorkonseptet, som i likhet med seniorfilmene også har andre nordiske utgaver. Arne Lindtner Næss har igjen et solid grep rundt regien, med stor sans for timing av slapstickhumoren. Denne gangen har han også skrevet manuset, og har forsynt buskishumoren med et par perler som nok også et voksent publikum vil glede seg over.

Idol 1960

Anders Hatlo gjør f.eks. en strålende Jens Book-Jenssen-pastisj i rollen som musikkelskende kriminalpolitisjef. Og Toralv Maurstad er dødelig morsom som nynorsktalende kringkastingssjef som i løpet av filmen uttaler «Norsk rikskringkasting» på sikkert sytten forskjellige måter.

Saken er den at NRK skal starte med fjernsynsoverføringer. Året er 1960, og man skal feire åpningen med en talentkonkurranse hvor vinneren får 50000 kroner og TV-opptreden i åpningsshowet. Klassekameratene Egon (Aksel Støren Aschjem), Benny (Lars Berteig Andersen) og Kjell (Thomas Engeset) lærer seg tre grep på gitaren, får med seg Dynamitt-Harry som trommis og starter rockebandet The Dynamites. Vaselin i håret, mørke solbriller og kelnerjakker lånt fra Grand gjør susen. Låta «Oo-oo-Valborg-yeah-yeah-yeah» viser seg å ha vinnerpotensial, og rivalbandet The Biffers stikker kjepper i hjula for å forsøke å trikse til seg seieren.

Sleip manager

Kjepper i hjula stikker i og for seg Valborg (Julia Charlotte Geitvik) også, for hun insisterer på å kore som dua-dame når seieren er halt i land og gutta sannsynligvis skal på turné helt til Nordland eller kanskje til Amerika, der Elvis trenger litt avløsning. De unge Olsens er jo (ennå) ikke banditter, så den delen av intrigen trengs det voksne til å fylle. Her utsettes våre helter for den sleipe, norskamerikanske manageren Pop-Johansen (Jan Grønli) og hans svært blonde sekretær Dolly (Hilde Lyrån).

De forsøker å avlure alle norske rockeband deres surt opptjente grunker, og mer av dramatikken skal ikke avsløres her. Men flytur over Oslo blir det, i beste Olsenbande-tradisjon.