På tide med piratdebatt versjon 2.0

Førpremiere på fildelingsfilmen «Urospredere» i kveld.

(Dagbladet.no): I ettermiddag blir det fildelingsdebatt i Filmens Hus i Oslo.

ANLEDNINGEN er førpremieren på filmen «Urospredere», en dokumentarfilm om ulovlig fildeling. I filmen medvirker aktører fra alle sider i debatten; artister og filmregissører, plateselskapsfolk og deres advokater og interesseorganisasjoner, piratbakmenn, fildelingsaktivister, forbrukerorganisasjoner, IKT-industrien og politikere.

Kulturminister Trond Giske og Pirate Bay-talsmann Peter Sunde er blant de få medvirkende i filmen som ikke er tilstede under debatten. Ellers er det ventet stort oppmøte, og høy temperatur.

I panelet som skal diskutere før filmen vises, sitter SV-nestleder og kunnskapsminister Bård Vegard Solhjell, Marte Thorsby fra IFPI, Bjørn Rogstad fra EMI Music Norway, Egil Möller fra Piratpartiet, Torgeir Waterhouse fra IKT Norge og undertegnede.

FILDELINGSDEBATTER har en lei tendens til å bli unødig polariserte. Ekstremt kompliserte og prinsipielt viktige spørsmål rundt delingskultur, piratkopiering, opphavsrett, kulturindustriens kår, nye og gamle forretningsmodeller, forbrukernes rettigheter, personvern og nettnøytralitet reduseres til skyttergravskrig med enkle fiendebilder.

Ti år etter at Napster startet fildelingsrevsolusjonen må det være lov å håpe på en mer nyansert debatt, og på en film som bringer noe nytt til den viktige diskusjonen om nettets og kulturens framtid.

VEIEN VIDERE representeres trolig verken av de mest bråkjekke pirataktivistene eller av kulturindustriens kontrollfriker. Stadig mer tyder på at framtida ligger i et bredt spekter av komplementære modeller som ivaretar opphavsmennens mulighet til å leve av kulturen de skaper - uten at nettets åpenhet og delingskulturens enorme kraft knebles.

Det innebærer store utfordringer for dagens kulturindustri. En bransje som er tuftet på rigid kontroll med en oversiktlig fysisk verdikjede, skal forsøke å finne sin plass i en fragmentert nettverksøkomi med et stort antall nye forretningsmodeller.

Også de som tror nettet har opphevet alle økonomiske og juridiske lover må tenke om igjen. Kulturen trenger penger.

Heldigvis er det mye som tyder på svært mange av dagens pirater er villige til å betale, for eksempel gjennom abonnementsordninger. Det viser en undersøkelse i regi av Stim, det svenske motsvaret til vår hjemlige rettighetsorgsanisasjon TONO.

DET HANDLER OM tilgjengelighet og åpenhet på nettets og nettkulturens premisser - ikke om at et flertall av dagens musikkonsumenter er grunnleggende uærlige eller mener at de som gir dem musikk- eller filmglede ikke fortjener betaling.

Klokka kan ikke skrus tilbake. Er det lov å håpe på en debatt som ser framover?

Følg meg på Twitter: @janomdahl